Detta är ISO 9001

ISO 9001 är en kvalitetsledningssystemstandard för verksamhetsprocesserna i ett företag eller en organisation. Ett kvalitetsledningssystem beskriver hur du ständigt förbättrar och justerar din verksamhet för att möta kundernas behov.

Standarden kan användas av alla typer av verksamheter, stora som små, och hjälper organisationer att säkerställa att deras kunder och intressenter får konsekventa och kvalitativa produkter och tjänster.

ISO 9001 baseras på 7 principer:

  • Kundfokus
  • Ledarskap
  • Medarbetarnas engagemang
  • Processinriktning
  • Förbättring
  • Faktabaserade beslut
  • Relationshantering

ISO 9001 används av företag i hela världen och i Sverige certifieras ett nytt företag varje dag. Vissa företag har till och med ISO 9001 som krav för att göra affärer. Standarderna inom ISO 9000-serien används idag av många framgångsrika tjänste- och varuproducerande företag, och inom offentlig och ideell verksamhet.

Certifiering

För att bli certifierad enligt ISO 9001 krävs först och främst att din organisation implementerar kvalitetsledningssystemet och därefter säkerställer att ni uppfyller de krav som finns uppställda i standarden.

Allt fler organisationer inser vikten av att vara ISO 9001-certifierade. Certifieringen blir ett bevis på att din organisations kvalitetsarbete faktiskt håller måttet. Det är också ett sätt att svara på krav från kunder och leverantörer.  

För vissa är det till och med en nödvändighet att vara certifierade för att överhuvudtaget få vara med i upphandlingar. Som kund till ett ISO 9001-certifierat företag vet du att det är ordning och reda på din samarbetspartner. Här kan du läsa mer om certifiering.

Tina Bohlin, Projektledare på SIS, berättar om standardiseringen kring kvalitetsledning och nya ISO 9001. 


Case: SunPine ökade kvalitetstänkandet

Foto: Hendrik Morkel på Unsplash

Ett ungt, växande företag som infört kvalitetsledningssystemet ISO 9001. Vi frågade Piteå-företaget SunPine, som fick sin certifiering i januari 2019, hur arbetet gick och vilka tips de kan ge till andra.

Grunderna i kvalitetsledning enligt ISO 9001:2015

Utbildningen ger dig en introduktion till kvalitetsledning och förklarar nyttan med ett kvalitetsledningssystem. Genomgången av fokusområden i ISO 9001 gör att du får förståelse för innehållet i standarden och insikt om vad den innebär i praktiken.

Standardpodden

I första avsnittet av standardpodden intervjuas Tina Bohlin, kvalitetsexpert, om övergången till nya ISO 9001.

#1 På djupet i nya ISO 9001 med Tina Bohlin

Lyssna på alla avsnitt här!

En introduktion till ISO 9001 med artiklar och intervjuer

Verksamhetsutveckling med hjälp av ledningssystem.