Medlemskap i SIS är öppet för alla organisationer. En medlem måste vara en juridisk person, dvs. inte en privatperson.
En medlem i SIS är en organisation som vill verka för SIS syfte och mål. En medlem bidrar till SIS strategiska inriktning och värnar standardiseringsutveckling i Sverige och internationellt på ett positivt sätt. Vidare innebär medlemskapet en möjlighet att delta i SIS fullmäktigemöten.
Medlemsavgiften för nästkommande år beslutas årligen av SIS årsmöte (fullmäktige). Avgiften faktureras under november/december och gäller för nästkommande år. Fakturan skickas till den person som hos SIS är registrerad som organisationens eller företagets medlemsansvarige. Det är även medlemsansvarig som får kallelse till SIS årsmöte samt annan medlemsinformation.
Årsavgiften består av en medlemsavgift och en serviceavgift. Serviceavgiften är avdragsgill.
Uppsägning av medlemskap hos föreningen ska göras skriftligen till SIS via e-post: medlem@sis.se. Om uppsägningen görs senast den 30 juni upphör medlemskapet i SIS vid utgången av det år medlemskapet har sagts upp och annars vid utgången av nästkommande år.
En uppsägning av medlemskapet i SIS förening innefattar inte uppsägning av ditt deltagande i en teknisk kommitté. Du kan, med andra ord, fortfarande vara medlem i SIS även om du avslutar ditt deltagande i en eller flera tekniska kommittéer.
Utländska företag och organisationer är välkomna att delta i standardiseringsarbetet, men de kan inte bli medlemmar i SIS och kan heller inte delta på SIS årsmöte.
*Serviceavgiften finansierar SIS organisation att företräda medlemsintressen strategiskt inom ISO, CEN och i Sverige samt framtagandet av seminarier och SIS nyhetsbrev
Om du har några frågor går det bra att kontakta oss på medlem@sis.se.
Håll dig uppdaterad kring nyheter och information inom ditt verksamhetsområde.
Vi skräddarsyr nyhetsbrevet efter de områden du är intresserad av. Nyhetsbrevet kommer 5 gånger per år.