Standardutveckling · SIS/TK 517

El- och hybridfordon

I automobilens barndom var eldrift mycket vanligt. Eldriften blev utkonkurrerad av fossila drivmedel och först nu, ett sekel senare, ser vi ut att få uppleva det stora genombrottet för el- och hybridteknologin. Denna gång på en sofistikerad tekniknivå med nya koncept, men med stort behov av plattformar i form av standarder.

En drivlina som bygger på hybridteknik, bestående av elmotorer och förbränningsmotor, är för närvarande det främsta konceptet för att optimera ett fordons energianvändning och minimera utsläppen.

Standardiseringen av elfordon inom ISO har pågått sedan mitten av 1990-talet. Omkring 2002 lade man till hybridfordonen, med eller utan extern laddning. IEC:s standardisering av elfordon startade med eldrivna truckar och man lade senare till elbilarna. SIS/TK 517 bildades 2008 för att samla och intensifiera de svenska insatserna i standardiseringen.

Mer information om kommitténs arbete:

Påverka nationell och internationellt
Ett värdefullt arbete
Vill du vara med i kommittén?
Utgivet 40 standarder
Visa fler Visa färre
Deltagare 21 företag och organisationer
APR Technologies AB, Enköping
Charge Amps AB, Solna
CTEK Sweden AB, Vikmanshyttan
Denser Konsult AB, Göteborg
Electreon AB, Huddinge
Fogmaker International AB, Växjö
Fordonsbranschkonsult i Sverige AB, Stockholm
If Skadeförsäkring AB, Stockholm
Inmotion Technologies AB, Stockholm
Intertek Semko AB, Kista
MRF Motorbranschens Riksförbund, Stockholm
Northvolt AB, Stockholm
Polestar Performance AB, Göteborg
RISE Research Institutes of Sweden AB, Borås
Scania CV AB, Södertälje
Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund Service AB, Stockholm
Training Partner Nordic AB, Arlandastad
Vattenfall AB, Älvkarleby
Volvo Car Corporation, Göteborg
Volvo Group Trucks Technology, Göteborg
Volvo Lastvagnar AB, Göteborg
Visa fler Visa färre
Internationellt deltagande 13 internationella kommittéer
ISO/TC 22/SC 31, Data communication
ISO/TC 22/SC 31/JWG 1, Joint ISO/TC 22/SC 31 - IEC/TC 69 WG: Vehicle to grid communication interface (V2G CI)
ISO/TC 22/SC 32, Electrical and electronic components and general system aspects
ISO/TC 22/SC 32/WG 2, Environmental conditions
ISO/TC 22/SC 37, Electrically propelled vehicles
ISO/TC 22/SC 37/WG 1, Safety aspects and terminology
ISO/TC 22/SC 37/WG 2, Performance and energy consumption
ISO/TC 22/SC 37/WG 3, Rechargeable energy storage
ISO/TC 22/SC 37/WG 4, Systems and components connected to electric propulsion systems
ISO/TC 22/SC 37/WG 5, Requirements for energy transfer
ISO/TC 22/SC 37/WG 6, Charging performance
CEN/TC 301, Road vehicles
CEN/TC 301/WG 18, Electric vehicles batteries
Visa fler Visa färre
Finansiering
Arbetet styrs och finansieras av de organisationer som deltar i kommittén. Projektavgiften beror på arbetsform och omfattning, samt antal deltagare.

Ämnesområden

Fordonsteknik (43) Elfordon (43.120)


Intresseanmälan

Jag vill gärna veta mer om kommitténs arbete.

Sammanställning av standarder och förslag inom el- och hybridfordon

Electric hybrid vehicles standards drafts

 Klicka här för att läsa dokumentet

Laddstationsetiketter – symboler

SIS säljer nu etiketter för märkning av laddstationer till elbilar

Klicka här för att beställa 

Läs och kommentera remisser på området

Ett enkelt sätt att kommentera förslag till svensk standard

Kommentera.sis.se/TK 517 

 

För dig som är kommittédeltagare

För att ta dig till kommitténs digitala arbetsyta och röstningsportal (SIS Dokument)
Klicka här

För ett effektivt och meningsfullt deltagande i våra tekniska kommittéer erbjuder vi utbildningar i standardutveckling. För deltagare i tekniska kommittér är grundkursen kostnadsfri.
Läs mer

 

Verksamhetsplan 2024

I verksamhetsplanen kan du läsa mer om omfattningen av kommitténs arbete, årets mål och aktiviteter

Kontakt

Har du frågor eller vill veta mer om SIS standardiseringsverksamhet? Kontakta gärna oss.

Peter Claeson
Projektledare
peter.claeson@sis.se

Yamen Kadoura
Projektkoordinator
yamen.kadoura@sis.se

Karin Davidsson
Ordförande
Volvo Group Trucks Technology