Varukorg Minimera varukorgen
SEK SEK EUR EUR |
Rabatt | - EUR | - SEK |
Summa | EUR | SEK |
Frakt | EUR | SEK |
Moms | EUR | SEK |
Totalt | EUR | SEK |
Ett offensivt arbetsmiljöarbete är strategiskt viktigt för de flesta organisationer idag. Konkurrensfördelarna visar sig både vid rekrytering av personal, vid upphandlingar och i PR-sammanhang. Att använda standarderna inom arbetsmiljöledningssystem gör det enklare att arbeta med dessa frågor.
Kommittén för arbetsmiljöledningssystem är med och aktivt påverkar innehåll och riktlinjer för framtida standarder, både nationellt och internationellt. Standarderna beskriver ledningssystem för arbetsmiljö med ett systematiskt angreppssätt för arbetsmiljöarbetet. Att använda dessa standarder gör det enklare att jobba med frågorna tillsammans med andra ledningssystemsfrågor.
Arbetsmiljöfrågorna är en viktig del av arbetet med hållbar utveckling, i vilket bland annat kvalitet, yttre miljö och säkerhet ingår. Standarderna bidrar till att på ett systematiskt sätt kontrollera organisationens direkta och indirekta arbetsmiljöaspekter och -prestanda. En förbättrad arbetsmiljöprestanda bidrar i förlängningen till en förbättrad livskvalitet och minskade samhällskostnader för arbetsrelaterad ohälsa. Standarderna skapar ekonomisk och arbetsmiljömässig nytta i form av t.ex. ökad effektivitet i arbetsmiljöarbetet, eliminerade eller minskade risker för personal och andra intressenter som skulle kunna bli utsatta för arbetsmiljörisker, minskade kostnader för sjuk- och annan frånvaro samt rehabilitering, förbättrad livskvalitet för de anställda, trovärdighet för organisationens arbetsmiljöarbete och ökad kompetens inom organisationen.
Aktuellt
SIS/TK 301 arrangerade ett webbinarium den 29 mars för att presentera innehållet i den nyligen publicerade standarden ISO 45002:2023 som ger organisationer riktlinjer för hur man implementerar kraven i ISO 45001:2018. Inom kort publiceras här inspelningen från webbinariet.
ISO/PAS 45005, Occupational health and safety management systems - Safe working during the COVID-19 pandemic – General guidelines for organizations. Detta dokument är en vägledning till hur man hanterar arbetsmiljörisker i samband med COVID-19 pandemin. Målet är att hjälpa organisationer i hela världen att hantera pandemirelaterade arbetsmiljörisker för att skydda arbetstagare och andra intressenter under pandemin.
En Publicly Available Specification (PAS) utvecklades snabbt för att möta det akuta behovet som världens arbetsplatser befann sig i i början av pandemin. Nu sker en vidareutveckling och en ny standard med bredare "scope" som omfattar alla smittsamma sjukdomar håller på att utvecklas, ISO/DIS 45006 Preventing and managing infectious diseases - General guidelines for organizations.
Ett annat förslag, ISO/DIS 45004, Occupational health and safety management - Guidelines on performance evaluation, är ute på offentlig remiss.
Vill du påverka innehållet i standarder för arbetsmiljöledning, delta i diskussionerna eller hålla dig informerad? Då är du välkommen att kontakta oss för mer information och förutsättningar för deltagande.
Kontakta Lorena Olivares, projektledare för kommitté Arbetsmiljöledning.
E-post: lorena.olivares@sis.se
Hör mer om standarden för arbetsmiljöledning
Se ett tidigare frukostseminarium om standarden ISO 45001
Jag vill gärna veta mer om kommitténs arbete.
Klicka här för att ta dig till kommitténs digitala arbetsyta och röstningsportal.
Vid detta webbinarium presenterade experter från SIS/TK 301 innehållet i den nyligen publicerade standarden ISO 45002:2023 som ger organisationer riktlinjer för hur man implementerar kraven i ISO 45001:2018.
Tolkningsgruppen hjälper dig som arbetar med ISO 45001 att tolka kraven och formuleringarna i standarden. Här kan du läsa mer och skicka in din fråga.
Har du frågor eller vill veta mer om SIS standardiseringsverksamhet? Kontakta gärna oss.
Lorena Olivares
Projektledare
0733-822053
lorena.olivares@sis.se
Anna-Karin Jansson
Projektkoordinator
anna-karin.jansson@sis.se
Per Lindberg
Ordförande
RISE Research Institute of Sweden AB