Nyhet · 2018-10-23

Zenuity utvecklar framtidens självkörande fordon

På Lindholmspiren i Göteborg finns Zenuity, ett av Nordens snabbast växande företag. Här utvecklas mjukvara för förarstöd och för självkörande fordon.

Text: Lena Lidberg

Zenuity ägs till hälften av Volvo Cars och till hälften av Veoneer, en avknoppning av Autoliv. Vid starten i fjol överfördes cirka 200 personer från grundarbolagen och idag har Zenuity närmare 650 medarbetare, inklusive konsulter.

– Veoneer är expert på bland annat kameror och radarsystem. Volvo är expert på att integrera lösningar i hela bilen. Företagen samarbetar sedan länge, men det här är ett nytt och viktigt steg framåt, säger Zenuitys vd, Dennis Nobelius.

Så här långt har företaget kontor även i amerikanska Detroit och tyska München. I självstyrande, tvärvetenskapliga team jobbar ingenjörer, matematiker och kodare med att ta fram teknik som ska revolutionera morgondagens transporter.

– Vi fokuserar framför allt på system där det finns en ratt och en förare. Till en början kommer tekniken att synas i Volvos personbilar, men den kan även användas i lastbilar, bussar, tåg, anläggnings­maskiner, drönare och poddar, förklarar Dennis Nobelius.

Tidssparande funktioner som gör att föraren kan svara på mejl, delta i en videokonferens eller se en film under landsvägs- eller motorvägskörningen tror han blir verklighet redan inom ett par år.

Nästa steg kan bli att ett självkörande fordon släpper av dig vid restaurangen eller köpcentret och på egen hand åker vidare för att parkera eller besöka en laddstation. Via telefonen kallar du på fordonet när du sedan vill bli hämtad.

Flera delstater i USA har tagit täten i testerna av självkörande fordon utan ratt, men även Kina, Singapore och Sverige ligger långt framme. Ett av de ledande företagen är Waymo, som startades av Google.

– Den nya konkurrensen är jättenyttig. Det finns många tuffa utmaningar att lösa, men Zenuity har ett konkurrenskraftigt team som brinner för att göra världen säkrare och mer mobil. I det västsvenska fordonsklustret ingår även starka it- och telekomföretag, säger Dennis Nobelius.

Han påpekar att säkerhetsfrågorna är A och O. Med hjälp av laserteknik, radarsystem och kameror går det att konstant hålla 360 graders överblick runt fordonet, vilket vida överträffar den mänskliga förmågan.

– Nu blir det allt viktigare att få fram standarder inom vår bransch, inte minst vid tester av självkörande fordon. Här behövs en internationell enhetlighet, och i det arbetet kommer standardiseringsorganisationerna att ha en viktig uppgift.

Volvo testar självkörning i vanlig trafik

Sedan 2014 driver samarbetsplattformen Drive Me, som initierades av Volvo Cars, ett stort antal forsknings- och utvecklingsprojekt. Ett av dem startade i december 2017 och innebär att vanliga familjer i Göteborgsområdet under de kommande åren ska testa Volvo XC90-bilar utrustade med teknik för förarassistans och autonom körning.

Projektet beskrivs som världens största självkörartest för privatbilister i vanlig trafik och ska gradvis utvecklas, både tekniskt och kvantitativt. Med tiden ska bilarna allt mer sköta sig själva. Bakom projektet står Trafikverket, Transportstyrelsen, Lindholmen Science Park, Göteborgs stad och Volvo Car Group – som räknar med att år 2021 lansera en självkörande bil på nivå 4.


”Säkerhetsfrågorna är A och O. Nu blir det allt viktigare att ta fram standarder i vår bransch, inte minst vid tester av självkörande fordon.”

Dennis Nobelius, vd på Zenuity

Sedan 2017 driver Volvo Cars och Autoliv det gemensamma bolaget Zenuity som utvecklar mjukvara för förarassistans och självkörande bilar. Företaget är ett av de mest snabbväxande i Norden.

Framtidens transporter i Magasinet S

Självkörande fordon och icke-fossila bränslen är huvudspåren på vägen mot säkrare och mer hållbara transporter.

I Magasinet S möter du människorna bakom idéerna. De som tänker nytt och driver på utvecklingen av framtidens transportsystem. Läs hela Magasinet här.

Astazero visar vägen för test av framtidens fordon

Utvecklingen av självkörande bilar handlar mycket om teknik, men kanske ännu mer om samhällets acceptans. Det säger Monica Ringvik, CTO på Astazero.

Astazero är världsledande på att testa allt som rör automatiserade transportsystem och en aktiv part i standardiseringsarbete.