Nyhet · 2023-11-29

Sveriges konsumentröst riskerar att försvagas

Sveriges Konsumenter var en av tre finalister till årets Standardiseringspris med motiveringen att deras insatser betytt mycket för produkter och tjänsters kvalitet, säkerhet och hållbarhet. Nu riskerar konsumenternas självklara röst att försvagas, sedan regeringen fattat beslut om att nolla anslagen.

– Regeringens besked är ett dråpslag för oss. Behovet av en stark röst som kan föra konsumenternas talan är större än någonsin, nu när samhället står inför stor omställning. Det gäller inte minst inom standardiseringen, säger Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges Konsumenter.

Sveriges Konsumenter representerar ett viktigt samhällsintresse som tidigare regeringar, oavsett färg, alltid har stöttat genom att bevilja anslag. Därför kom det som en chock, när den nuvarande regeringen presenterade sin budget, där anslagen nästan är nollade från 2025 och helt från 2026.

– Vi har redan börjat se över vår representation i olika sammanhang. Standardisering är en viktig del av vår verksamhet, så vi försöker få politikerna att inse att de begått ett ödesdigert misstag.

Hälften av all standardisering har en konsumentdimension

Beslutet att nolla anslagen får många konsekvenser enligt Sveriges Konsumenters analys. Bland annat riskerar Sverige att bli utan en konsumentröst i den nationella, europeiska och internationella standardiseringen. Därtill kan Konsumentverket, Kemikalieinspektionen och Myndigheten för delaktighet förlora möjligheten att delta i ANEC, den europeiska konsumentorganisationen inom standardiseringen, eftersom det är Sveriges Konsumenter som beviljar dem tillträde dit. Sverige riskerar också att tappa sin röst i miljömärkningens nationella kriterienämnd.

Jens Henriksson på Sveriges Konsumenter har 20 års erfarenhet av policyfrågor kopplade till standardisering, och är sannolikt en av dem med störst förståelse för vad de nollade anslagen innebär i praktiken.

– Nästan hälften av alla standardiseringsarbeten har en konsumentdimension som behöver bevakas. Sveriges Konsumenter deltar för tillfället i standardisering som berör allt från lättöppnade förpackningar, omsorg och socialt ansvarstagande till att förhindra halkolyckor, säger Jens Henriksson, som också är Sveriges representant i ANEC.

– Standardiseringen är en viktig väg för oss att påverka så att produkter och tjänster blir säkra och lätta att använda. Likaså att påverka standardiseringen mot hållbar konsumtion i linje med FN:s globala hållbarhetsmål, säger Jens Henriksson.

Säkra mensprodukter till kvinnor över hela världen

Tillgång till säkra tamponger, bindor och andra mensprodukter är en viktig konsument-, rättvise-, miljö- och hälsofråga som ett pågående standardiseringsarbete ska bidra till. Sveriges Konsumenter är ordförande i den svenska kommittén och det internationella arbetet leds av Svenska institutet för standarder, som också drev igenom förslaget i ISO:s konsumentkommitté.

Den ursprungliga idén kom från Sveriges Konsumenter, som uppmärksammade att ingen myndighet ägde ansvaret och att det saknades standarder för mensprodukter. Tillsammans med bland annat RISE, The Case for Her och Konsumentverket arbetar vi för att skydda flickor och kvinnor mot farliga kemikalier, samt att menstruation inte ska hindra någon från att kunna gå till skolan eller jobbet.


Får du vårt nyhetsbrev?

Håll dig uppdaterad kring nyheter och information inom ditt verksamhetsområde.

Vi skräddarsyr nyhetsbrevet efter de områden du är intresserad av. Nyhetsbrevet skickas ut sex gånger per år.