Varukorg Minimera varukorgen
SEK SEK EUR EUR |
Rabatt | - EUR | - SEK |
Summa | EUR | SEK |
Frakt | EUR | SEK |
Moms | EUR | SEK |
Totalt | EUR | SEK |
Hur skapar jag listor?
Se manualen för SIS Abonnemang eller under rubriken Listor i vänstermenyn på ert abonnemang. Det är administratören för ert abonnemang som kan skapa och redigera listorna.
Hur fungerar listor?
Med listor kan du gruppera standarderna som ingår i ert abonnemang. Listor kan exempelvis delas upp per projekt eller avdelning. Standarderna som ingår i ert abonnemang kan läggas till i en eller flera listor. När administratören för ert abonnemang har skapat en lista kan alla användare ta del av listan och de standarder som ingår.
Hur fungerar favoriter?
Alla standarder som ingår i ert abonnemang kan favoritmarkeras av alla användare på abonnemanget. En favoritmarkering är personlig och sparas bara på användaren som gjort markeringen. Du hittar dina favoritmarkerade standarder under rubriken Favorit i vänstermenyn på ert abonnemang.
Hur favoritmarkerar jag standarder?
Alla användare som är inloggade med användaruppgifter kan favoritmarkera en standard som ingår i ert abonnemang. Det innebär att om du endast är IP-verifierad kan du inte favoritmarkera. För att markera en standard som favorit klickar du i rutan Favorit. Detta kan du göra på alla platser där standarden visas.
Hur fungerar notifieringar och bevakning av mina standarder respektive mina favoriter?
Under rubriken Notifieringar i vänstermenyn på ert abonnemang kan du själv välja vilka standarder du vill bevaka. Du kan välja mellan alla standarder i ert abonnemang eller de som är favoritmarkerade. Om ni prenumererar på hela ICS-koder kan du även bevaka dessa och få ett mejl när en standard tillkommer eller uppdateras där. Under sidan Notifieringar i vänstermenyn på ditt abonnemang kan du läsa mer om notifieringar.
Hur fungerar uppdateringar?
Med SIS Abonnemang säkerställer du att du alltid har tillgång till de senaste utgåvorna av de standarder du har tillgång till. Uppdateringarna ingår i er fasta årsavgift.
Jag brukar komma in på abonnemanget utan att logga in med användarnamn men nu funkar det inte?
För att SIS ska veta om du har rätt till ett abonnemang måste vi verifiera detta. Om ert abonnemang godkänner verifiering via ett IP-nummer måste följande kriterier uppfyllas innan du kommer in:
Uppfylls inte dessa två kriterier kommer du inte åt SIS Abonnemang. Om du är IP-verifierad bör du överväga att ändra ert sätt att komma åt SIS Abonnemang då IP-verifiering är ett väldigt osäkert sätt att bli verifierad på. Kontakta SIS kundservice om du ändra ert sätt att logga in på SIS Abonnemang. SIS erbjuder inlogg via Office 365 samt enskilt användarnamn och lösenord.
Hur växlar jag mellan mina olika abonnemang?
Har du tillgång till flera abonnemang använder du pilen bredvid abonnemangsnamnet för att växla, se bild nedan.
Varför syns inte mitt förköpta SEK-paket?
Vi erbjuder förbetalda paket men än finns inte möjligheten att lägga till standarder utgivna av SEK i SIS Abonnemang. Därmed kan ni heller inte se hur många SEK-standarder som återstår. Vi arbetar med att möjliggöra detta.
Hur kan jag se hur många standarder vi har kvar/tillgodo att lägga till i abonnemanget?
Som kund ser du i samband med att du kompletterar ditt abonnemang med ytterligare standarder hur många ni har kvar i ert förbetalda paket.
Kan jag byta ut standarder som redan ligger i mitt paket och hur gör jag det?
Under löpande avtalsperiod kan du inte byta ut standarder men i samband med årsförnyelse kan du få hjälp med detta av oss på SIS. Kontakta din ansvarige kontaktperson på SIS eller SIS kundservice i samband med att ditt abonnemang ska förnyas.
Hur lång tid tar det innan jag kan se en tillagd standard i mitt abonnemang?
Det kan ta upp till 10 minuter eftersom en indexering av sökresultatet måste göras. Om du klickar på beteckning för att läsa detaljer kopplade till standarden kan du dock öppna den omedelbart.
Varför kan jag inte lägga in alla standarder i abonnemanget?
För vissa standarder kommer det upp ”Be om offert”. När det gäller utgivare från t.ex. andra länder måste vi på SIS beräkna pris utifrån respektive utgivares prismodeller och ibland inhämta godkännande.
Hur gör vi om vi vill ändra administratör för vårt SIS Abonnemang?
Om ni vill ändra administratör i ert abonnemang tar ni kontakt med SIS kundservice eller din ansvarige kontaktperson på SIS så hjälper vi er.
Hur lägger jag till eller tar bort användare i vårt SIS Abonnemang?
Se manualen för SIS Abonnemang ovan om hur du lägger till eller tar bort en användare.
Får jag kopiera text ur en standard och lägga in den i mina förfrågningsunderlag?
Nej, det får du inte så till vida det inte är enstaka meningar.
Får jag spara standarder på servern när jag har EAL eller styckeköpt?
Ja, om du har en fleranvändarlicens. Detta är dock inte möjligt för enanvändarlicenser.
Hur gör jag om vi inte behöver SIS Abonnemang längre, d.v.s. om jag vill säga upp avtalet? Vad gäller för uppsägningstid?
När du tecknar ett abonnemang är avtalet oftast tvåårigt med automatisk förlängning om man inte skriftligen säger upp det 3 månader innan ny avtalsperiod påbörjas. Kontakta SIS kundservice eller din ansvarige SIS kontaktperson för att se vad som gäller för just ditt abonnemang.
Hur får våra leverantörer tillgång till de standarder som vi refererar till i våra förfrågningar?
I vanliga fall får de köpa in dessa själva, men som kund hos SIS finns även alternativ att förbetala åtkomst till utvalda standarder, för t.ex. underleverantörer. Kontakta SIS kundservice eller din ansvarige SIS kontaktperson för att veta mer.
Hur hittar jag enklast standarder som jag kan använda vid kravställning för t.ex. kvalitetsledning?
Varje standard blir sökindexerad utifrån dess beteckning (t.ex. SS-EN ISO 9001), dess titel och den scopetext som finns kopplat till nästa alla standarder. Det innebär att alla begrepp som används på dessa platser är sökbara. Hela standardens innehåll är dock inte sökbart då detta skulle generera väldigt många sökträffar.
På träffresultatssidan finns även ett filter som heter ICS-koder, vilket kan översättas till ämnesområden. Här kan du navigera dig fram till den eller de ICS-koder som motsvarar det område du letar standarder inom.
Hur hittar jag harmoniserade standarder?
Vilka standarder som är kopplade till vilket direktiv hittar du idag enklast på EU-kommissionens sida för harmoniserade standarder. SIS har dock som mål att i framtiden kunna tillhandahålla denna information via SIS Abonnemang.
Varför får jag så många träffar när jag söker efter en standard?
Vissa begrepp eller nummerserier är väldigt vanligt förekommande i våra standarder. Om du söker på dessa kommer du att få många träffar. För att minska antalet träffar kan du:
I vilken ordning sorteras standarderna när jag söker?
Sökmotorn på sis.se är helt baserad på relevans. Varje sökträff får en poäng baserat på det eller de sökord som du skriver in i sökrutan och på det innehåll som är indexerat. Därefter listas sökträffarna efter hur hög poäng varje sökträff får. Den översta träffen har högst poäng och sedan faller det nedåt. Skriver du t.ex. fyra sökord kommer de första träffarna att inkludera alla sökord, följt av de träffar som inkluderar tre sökord, etc.
Varför kostar tilläggen på en SEK-standard, som A1 och A2, pengar?
Det är SEK, Svensk Elstandard, en systerorganisation till SIS, som är utgivare och styr prissättningen av sina standarder själva.
Hur prissätter ni?
Omfattning av standarden, ämne och språkutgåva är faktorer som påverkar prissättningen.
Varför står det ”Be om offert” på vissa standarder?
När det gäller standarder från vissa utgivare måste SIS få såväl ett pris som ett godkännande för att kunna sälja denna standard till våra kunder. Detta hanteras via ett offertförfarande.
Varför kostar SIS standarder?
I Sverige finansieras framtagandet av standarder och deltagandet i det internationella standardiseringsarbetet främst genom deltagaravgifter från de som vill vara med och påverka en standards utformning samt genom försäljning av standarder till slutanvändare.
Varför vill ni veta hur många anställda vi är i hela företaget om inte alla ska arbeta med standarder?
Antal anställda och antal länder som behöver åtkomst till abonnemanget påverkar vår prissättning.
Vad är en standard?
En standard är en gemensam lösning på ett återkommande problem. Syftet med standarder är att skapa enhetliga och transparenta rutiner som vi kan enas kring. Läs mer om standarder här.
Vad är ICS-koder?
ICS-kod är ett sätt att gruppera standarder utifrån olika ämnesområden. Ni kan själva välja att utforma ert abonnemang genom att peka på ett antal ICS-koder som känns relevanta utifrån er organisations verksamhet.
Varför ska jag ta med årtalet på standarden när vi kravställer i våra upphandlingar?
Att ta med årtalet i kravställningen tydliggör vilken version av standarden som du hänvisar till, vilket underlättar då det kan finnas skillnader utgåvor emellan.
Vad är skillnaden mellan en SS-ISO-standard mot t.ex. en ISO-standard?
Oftast skiljer ingenting i texten mellan SS-ISO och ISO. Skillnaden är att SS-ISO är beteckningen på den standard som är fastställd i Sverige. SIS har möjlighet att ändra i ISO-standarden när vi fastställer den som SS-ISO. Eventuella ändringar framgår i början av dokumentet. Vissa SS-ISO finns dessutom på svenska.
En anledning till att en ISO-standard inte fastställs i Sverige kan vara att det finns en Europastandard (SS-EN) för motsvarande område och då får SIS inte fastställa ISO-standarden. I så fall är det troligen inte lämpligt att använda ISO-standarden.
Måste jag använda harmoniserande standarder?
Harmoniserade standarder är frivilliga att använda. De kan däremot vara ett hjälpmedel för t.ex. en tillverkare eller part som ska lansera en produkt på marknaden då de – genom att uppfylla kraven i standarden – kan förutsätta att de även uppfyller kraven i aktuellt EU-direktiv eller EU-förordning.
Vad är skillnaden mellan standarder utgivna av SIS respektive SEK?
SIS och SEK är de två största standardiseringsorganen i Sverige. SEK, Svensk Elstandard, är specialiserade på just elstandarder, medan SIS har hand om standarder inom övriga områden.
Hur gör jag för att lägga till standarder från SIS eller SEK i mitt abonnemang?
Det är administratören för ert abonnemang som har rätt att lägga till en standard på ert abonnemang. Se Manualen för SIS Abonnemang ovan för hur du gör detta. För att lägga till en standard som inte är utgiven av SIS, t.ex. SEK eller ett utländskt standardiseringsorgan, behöver du kontakta SIS kundservice eller din ansvarige kontaktperson på SIS.
Är standarder en lag som måste följas?
Nej, standarder är frivilliga dokument.
Var kan jag hitta information om vilka leverantörer som har certifierat sig enligt vissa standarder?
Det är svårt att få en heltäckande bild av detta men via hemsidan www.certifiering.nu kan man få en uppfattning även om SIS inte kan garantera att den är helt komplett.