Varukorg Minimera varukorgen
SEK SEK EUR EUR |
Rabatt | - EUR | - SEK |
Summa | EUR | SEK |
Frakt | EUR | SEK |
Moms | EUR | SEK |
Totalt | EUR | SEK |
– Alla som arbetar med ledning och styrning inom vård och omsorg och samtliga professioner som har uppdrag inom vårdutveckling kan använda den här standarden. Det säger Karl-Henrik Lundell, Med.dr. och ordförande i SIS tekniska kommitté SIS-TK 457, som här svarar på frågor om den reviderade standarden SS-EN 15224 och den nya vägledningen som SIS tagit fram.
– Hälso- och sjukvård är en verksamhet som inte har någon stark tradition av att använda sig av formaliserade krav för att systematisera ledning och styrning mot högre kvalitet för patientvården. Därför är denna nu nyligen reviderade standard, SS-EN 15224, med tydlig anpassning till vårdens villkor och förutsättningar särskilt viktig.
– Kraven i standarden ger konkret hjälp för en sjukvårdsorganisation att utveckla och tillämpa systematiska och uthålliga angreppssätt för processorientering, tillämpning av bästa tillgängliga kliniska kunskap för alla typer av hälsoproblem, ständiga förbättringar och bästa möjliga resultat av utredning och behandling för patienterna.
– Standarden är fokuserad på det kliniska, patientnära arbetet och tillämpning ger som ”bieffekt” stöd för uppfyllande av kraven i föreskriften SOSFS 2011:9.
– Alla som arbetar med ledning och styrning inom vård och omsorg och samtliga professioner som har uppdrag inom vårdutveckling kan ha använda standarden. För att få optimal effekt behöver hela organisationen tillämpa standarden på likartat och medvetet sätt. Därför är det viktigt att ledningar på höga nivåer såsom regioner och sjukvårdsområden som har mycket intern samverkan tillämpar ett gemensamt ledningssystem för kvalitet baserat på standarden.
– Den europeiska standarden är alltså redan en konkretisering för hälso- och sjukvård. För att ge ytterligare ”kött på benen” för svensk vård och omsorg har vi på SIS tagit fram en handledning i form av en teknisk rapport.
– Denna handledning förklarar kraven ytterligare och ger tips och råd hur man ska agera för att uppfylla kraven och därmed åstadkomma bättre och jämnare kvalitet för patienterna. Eftersom svensk vård och omsorg har skyldigheter att uppfylla formella krav på systematiskt kvalitetsarbete i en föreskrift från Socialstyrelsen (SOSFS 2011:9) omfattar handledningen även hur standarden och föreskriften relaterar till varandra.
– Handledningen har flera bilagor med särskilt tydliga och handgripliga råd om hur kvalitetsledning på ett effektivt sätt kan ge förbättringar ända ner på ”golvet” där patienter och vårdpersonal i praktiken samverkar i kliniska processer för att hantera patienternas hälsoproblem.
– Kvalitetsledning inom vården kommer att hamna alltmer i fokus i vår nuvarande situation med splittrade vårdkedjor, oklarheter i behovsbedömningar, ökad efterfrågan och följande resurs- och kompetensbrist.
– I denna bistra verklighet där många känner stor frustration eller till och med uppgivenhet kan standarden och framför allt handledningen hjälpa till att hålla ihop vårdkedjorna ur patienternas perspektiv och minska den överkonsumtion av mindre tydligt behovsbedömd vård som förbrukar våra samlade resurser. Mera systematisk ledning och styrning för att befolkningens hälsobehov ska tillgodoses mera effektivt än idag gör att jag tror på en starkt ökad användning av standarden inom en relativt snar framtid.
Karl-Henrik Lundell, Med.dr och ordförande för SIS tekniska kommitté SIS-TK 457
Den 28 november har du möjlighet att delta i ett seminarium om hur ett ledningssystem för kvalitet inom hälso- och sjukvård kan byggas upp och tillämpas i samspel mellan en standard och Socialstyrelsens föreskrift om kvalitetsarbete.
Karl-Henrik Lundell är en av experterna som deltar.