Pressmeddelande · 2019-12-18

Nu revideras standarder inom IT och lärande

IT-stöd används alltmer inom all slags utbildningsverksamhet och har en viktig roll i digitaliseringen av det svenska skolväsendet. Nu revideras två standarder som bidrar till gemensamma digitala lösningar: SS12000, standarden för gränssnitt för informationsutbyte mellan verksamhetsprocesser i skolan, och Emil-standarden.

– Standarder som främjar interoperabilitet och som möjliggör ett säkert och effektivt informationsutbyte i skolan blir allt viktigare. Vi märker också av ett ökat intresse för att delta i standardiseringsarbetet för detta vilket är bra ur ett kvalitetsperspektiv, säger Petra Fogelberg, projektledare, Svenska institutet för standarder, SIS.

Standard för gränssnitt för informationsutbyte på remiss

Standarden SS 12000 är nu ute på remiss. Syftet med standarden är att underlätta överföring av information mellan skoladministrativa system och andra system som används inom skolan.

Medan gällande standard fokuserar på schemahantering så har det nya förslaget utökats med stöd till fler processer, bland annat närvaro, ledighet, betyg och omdömen och individuella studieplaner. Standarden riktar sig bland annat till upphandlare, användare och producenter av administrativa system från förskola till högskola.

– Både kunder och leverantörer önskar lösningar som är standardiserade och leverantörsoberoende för att minska kostnader och förbättra kvaliteten på integrationer mellan olika system. Om alla använde sig av samma standard skulle mycket förbättras och förenklas. Vi vill gärna ha så mycket åsikter som möjligt i remissförfarandet för att standarden ska passa såväl upphandlande kommuner som leverantörer, säger Petra Fogelberg.

Det finns möjlighet att påverka och tycka till om standardförslaget till den 14 februari, och den 20 januari kan man ställa frågor via verktyget Zoom.

Emil-standarden revideras

EMIL står för Education Information Markup Language och är den standard som tagits fram för att lärosäten ska kunna beskriva sina utbildningar och kunna dela med sig av informationen till exempel olika söktjänster. Informationen struktureras enligt en given modell och hämtas direkt från källan.

Den senaste versionen av EMIL har nu funnits i fem år och det är dags för en översyn. En av fördelarna med EMIL är att informationsleverantören inte behöver tillhandahålla samma information i flera olika format, beroende på vem mottagaren är. Modellen gör det också möjligt att skapa skräddarsydda tjänster för olika målgrupper.

De nya utgåvorna beräknas båda publiceras under nästa år.

SIS standardiseringskommitté för IT och lärande

EMIL-standarden

Kontaktperson

Petra Fogelberg, projektledare Svenska institutet för standarder, SIS, petra.fogelberg@sis.se

SIS/TK 450 - IT-standarder för Lärande

För att effektivt och långsiktigt kunna dra nytta av de fördelar som olika former av IT-stöd kan ge krävs standarder.

På TK 450 sida kan du läsa mer om standardiseringsarbetet inom IT och lärande.

EMIL-standarden

EMIL-standarden beskriver ett utbildningserbjudande som kan ges på olika sätt och vid olika tillfällen av en utbildningsanordnare.