Varukorg Minimera varukorgen
SEK SEK EUR EUR |
Rabatt | - EUR | - SEK |
Summa | EUR | SEK |
Frakt | EUR | SEK |
Moms | EUR | SEK |
Totalt | EUR | SEK |
I SIS Perspektivs nya barometer framgår att ledningsgrupper är starkt engagerade i företagets ledningssystem. Den visar också att internrevision bidrar till att utveckla och förbättra verksamheten. Det är två av slutsatserna som kommer fram i SIS Perspektivbarometer.
Hur engagerad är ledningen i ledningssystemen? Hur fungerar internrevisionen? Vilka standarder är inarbetade i ledningssystemet? Sådana frågor och områden ville SIS Perspektiv ta tempen på i den första SIS Perspektivbarometern, en undersökning som ska återkomma regelbundet med nya teman som kopplar till hållbarhet, kvalitet, miljö och arbetsmiljö.
Den första SIS Perspektivbarometern genomfördes i mars och april 2023 och gick ut till 1 765 personer, främst till ledningsrepresentanter och KMA ansvariga, det vill säga personer som ansvarar för kvalitets-, miljö och arbetsmiljöfrågor i företag och organisationer.
Totalt svarade 243 personer på undersökningen, runt 14 procent.
Det inledande blocket handlade om ledningens engagemang. Här svarade 75 procent 4 till 6 på en sexgradig skala att de höll med om påståendet ”Ledningen för min organisation tillsätter nödvändiga resurser och använder på ett effektivt och medvetet sätt vårt ledningssystem för att styra och utveckla verksamheten.”
Resultatet gläder Lennart Gidlöf och Mikael Johansson, två av SIS utbildningsledare och seniorkonsulter.
– Jag är positivt överraskad att så många anser att de får de resurser de behöver till arbetet med ledningssystemet. En positiv tolkning är att företagsledningar tycker att ledningssystemet tillför värde, säger Lennart Gidlöf.
Även Mikael Johansson blev positivt överraskad; när han arbetar som konsult möter han ofta kommentarer om missnöje med ledningens engagemang och att det tillsätts för lite resurser för att driva organisationens verksamhetsledningssystem.
– Då är det viktigt att tänka på att man som konsult främst exponeras för de organisationer som är i behov av hjälp. En vanlig orsak är då just brist på engagemang och resurser från ledningen.
Nästa block riktade fokus på medarbetarna. Även här blev det övervägande positiva svar kring ledningssystem. Hela 68 procent svarade 4 till 6 på den sexgradiga skalan att de höll med om påståendet ”Vi har ett väl utvecklat arbetssätt för att säkerställa att medvetenheten hos våra medarbetare är hög gällande ledningssystemet.”
Enligt undersökningen missar däremot en del organisationer att lyssna på medarbetarna. Här svarade 42 procent i spannet 4 till 6 på i hur hög grad de höll med om påståendet ”Vi har en väl utvecklad systematik för att inhämta information om medarbetarnas upplevelse av vårt ledningssystem.”
– Resultatet speglar att det kan vara svårt att nå fram till medarbetare kring arbetssätt och nytta med ledningssystemet. Fler organisationer borde nog arbeta på att i högre grad involvera och engagera medarbetarna för att få större utväxling av sitt ledningssystem, säger Mikael Johansson.
Tredje blocket riktade in sig på internrevisioner, något som många av de svarande såg nyttan med. Hela 71 procent gav svar i spannet 4 till 6 om påståendet ”I dag har vi en väl fungerande internrevision som bidrar till att utveckla och förbättra verksamheten.”
– Det är roligt att en så hög andel instämmer i påståendet. Det är ju detta internrevision syftar till. Det positiva resultatet är bra reklam för internrevision som ett förbättringsverktyg, säger Mikael Johansson.
– Dessutom ser man när man analyser fritextsvaren att många av de som gett ’låga betyg’ är de som ganska nyligen startat upp sin interna revision, påpekar Lennart Gidlöf.
Undersökningens avslutande del handlade om när ledningssystemet ska hantera krav från flera standarder. Här råder i dag stor enighet om att det mest effektiva är att en organisation endast har ett ledningssystem, även om man behöver uppfylla kraven i olika standarder – till exempel ISO 14001 och ISO 45001.
Resultatet visar att ISO 9001 Kvalitetsledning och ISO 14001 Miljöledning dominerar.
– Det bekräftar egentligen det vi känner till: att det finns en stark korrelation mellan dessa standarder. Om organisationen använder 9001 är det nästan standard att man också använder 14001, säger Mikael Johansson.
Standarden som kom 2018, ISO 45001 Arbetsmiljöledning, har fått ett starkt fäste. Hos 37 procent av de svarande finns den i organisationens ledningssystem. Däremot är ISO 27001 Informationssäkerhet ännu inte så vanligt i ledningssystem (8 procent).
– Arbetsmiljöledningsstandarden ISO 45001 har växt väldigt snabbt, på sex år har den börjat användas av många organisationer, säger Lennart Gidlöf.
Däremot oroas han över att så få jobbar med ISO 27001.
– När man ska fatta operativa och strategiska beslut är det helt avgörande att den information som man behöver finns tillgänglig och är korrekt.
Mikael Johansson betonar informationssäkerhetsstandardens roll i en tid med utbredd digital brottslighet, oroligt världsläge och spridning av både privat och företagshemlig information på sociala medier.
– Därför hoppas jag ISO 27001 kommer att få en större spridning bland redan etablerade organisationers ledningssystem, säger han.
Detta är en artikel från tidningen SIS Perspektiv nummer 2 2023.
”I dagsläget är det ett nödvändigt ont för ledningen att vi har ett ledningssystem. Man arbetar som om det inte fanns men skryter om det för kunder. Jag skulle vilja att fler såg nyttan med att arbeta med ledningssystemet så att det blev vardag i stället för en skrytgrej.”
(Om vad man skulle vilja förändra i ledningens sätt att arbeta med ledningssystemet.)
”Som det är i dag upplever jag att man från ledningens håll använder ledningssystemet för att man måste behålla certifikat, i stället för att se det som en absolut nödvändighet för att förbättra organisationen.”
(Om vad man skulle vilja förändra i ledningens sätt att arbeta med ledningssystemet.)
”Vi har ett välutvecklat och bra arbetssätt för interna revisioner. Det som bör förbättras är implementeringen och uppföljningen av förbättringsåtgärder.”
(Om vad man skulle vilja förändra i hur organisationen arbetar med internrevisioner.)
Mikael Johansson
Standardexpert, utbildningsledare, seniorkonsult på SIS samt deltagare i kommittégrupperna för bland annat ISO 14001, 9001, 45001 och 26000.
Lennart Gidlöf
Kvalitetsexpert, utbildningsledare, seniorkonsult och medlem i SIS/TK 304 (Kvalitetsledning).
SIS Perspektivbarometern är ett nytt inslag i tidningen. Den ska återkomma regelbundet och bidra till ökad kunskap och dialog med läsarna, berättar Heléne Jansdotter Lindholm, chefredaktör.
Respondenterna är ledningsrepresentanter samt KMA-ansvariga, det vill säga personer som ansvarar för kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöfrågor i företag och organisationer.
Syftet med SIS Perspektivbarometern är att skapa mer kunskap om hur ledningssystem och standarder används. Ett annat syfte är att SIS Perspektiv vill hitta fler sätt att engagera användarna och lyfta in åsikter och resultat från undersökningarna i vårt förbättringsarbete.
Har du förslag på kommande teman för SIS Perspektiv- barometern? Maila dina idéer till perspektiv@sis.se