Pressmeddelande · 2018-01-25

Ny standard sätter mått för e-faktura i hela Europa

Ett EU-direktiv om e-faktura vid offentlig upphandling ska införas över hela Europa. Direktivet innebär att offentlig sektor är tvungen att ta emot e-fakturor som överensstämmer med den nya standarden för e-faktura som nu tagits fram och publicerats. Sverige har deltagit i framtagandet av standarden på europeisk nivå via SIS, Swedish Standards Institute.

I enlighet med EU-direktivet 2014/55/EU har den svenska regeringen föreslagit en ny lag om elektroniska fakturor vid offentlig upphandling som innebär att offentlig sektor är skyldig att ta emot elektroniska fakturor som överensstämmer med den nya standarden för e-faktura. Regeringen föreslår även att företag från 2019 enbart ska få skicka elektroniska fakturor till den offentliga sektorn.

– E-fakturering är både smidigare, kostnadseffektivt och bra för miljön. Det har tagit cirka tre år att ta fram standarden utifrån de specifikationer som redan idag används i olika länder. Alla upphandlande myndigheter och enheter, det vill säga såväl myndigheter som kommuner, landsting och regioner måste kunna ta emot e-fakturor som följer den nya europeiska standarden, säger Jolanta Wallström, projektledare, SIS.

Resultatet av arbetet kommer att få stor inverkan på offentlig sektor över hela Europa och deras leverantörer, och är ett stort steg mot kommissionens vision om att elektronisk faktura är den dominerande fakturaformen år 2020.

– Även om många redan använder sig av e-faktura så är det många andra som behöver förändra sina rutiner och arbetssätt då denna reform genomförs, säger Martin Forsberg, ordförande i den svenska kommittén SIS/TK 590 och representant för Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).

SIS har projektlett det svenska deltagandet inom den europeiska standardiseringsorganisationen CEN. Förutom standarden SS-EN 16931-1:2017 som definierar alla affärstermer som en elektronisk faktura kan innehålla så har även beslut tagits om två tekniska XML-format som alla offentliga organisationer måste kunna hantera. Utöver detta har kompletterande material tagits fram, till exempel om hur standarden kan utökas och anpassas.

Mer information på SIS webbplats

Kontaktpersoner

Martin Forsberg, ordförande SIS/TK 590 E-handel, 073-5101 307, martin.forsberg@ecru.se

Jolanta Wallström, projektledare, SIS, Swedish Standards Institute, 08-555 520 23, jolanta.wallstrom@sis.se

Kommitté för e-handel

SIS/TK 590 för e-handel ansvarar för utvecklingen av standarder inom området för e-handel.

Kommittén har bland annat representerat Sverige i arbetet med den nya europastandarden för e-faktura vid offentlig upphandling.

Kommittén välkomnar nya deltagare till arbetet.