Pressmeddelande · 2019-06-26

Nu ska 164 länder ta ställning om standard för sexleksaker

Det är nu öppet för världen att ta ställning till om det behövs en global standard för sexleksaker. SIS har lämnat världens första standardförslag för design- och säkerhetskrav av sexleksaker till omröstning bland alla ISO:s medlemsländer, totalt 164 stycken.

I höstas startade Svenska institutet för standarder, SIS, tillsammans med en rad svenska intressenter ett standardiseringsarbete som ska bidra till högre kvalitet och säkerhet på sexleksaker. Standardiseringskommittén har nu arbetat fram ett förslag till global standard som ISO:s medlemsländer ska rösta om i sommar med deadline 10 augusti.

– SIS och de svenska initiativtagarna hoppas att tiden är mogen för detta projekt och att så många som möjligt vill vara med i arbetet som nu förhoppningsvis fortsätter på internationell nivå, så att standarden blir ett användbart verktyg för kvalitet och säkerhet världen över, säger Anna Sjögren, projektledare SIS.

Användandet av sexleksaker ökar och i takt med det också antalet incidenter där användande eller möjligt felanvändande av produkter lett till skador. Det nya standardförslaget ska kunna bidra till att minska antalet skador genom att få tillverkare världen över att komma överens om vilka krav som behöver ställas utifrån designhänseende, materialaspekter och konsumentinformation.

– Sexleksaker är producerade, sålda och använda världen över men hittills har det inte funnits någon standard eller annan typ av reglering för denna produkttyp. Utan en tydlig standard är det väldigt svårt för tillverkare, återförsäljare och konsumenter att veta om en produkt är säker och när det går fel skapas svåra fall för sjukvården att hantera, säger Anna Sjögren.

Sexleksaker standardiseras - ger ökad säkerhet för användarna

SIS kommitté för kvalitetssäkring av sexleksaker

Anna Sjögren, projektledare SIS/TK 612 Kvalitetssäkring av sexleksaker på SIS

anna.sjogren@sis.se

Vad är ISO?

ISO är den internationella standardiseringsorganisationen. ISO är oberoende och icke-statlig med över 160 nationella standardiseringsorgan som medlemmar.

SIS är Sveriges nationella standardiseringsorgan och därmed medlem i ISO.

Om SIS

SIS verkar i de internationella nätverken ISO och CEN som skapar standarder. Hos oss utformar aktörer best practice som främjar Sveriges konkurrenskraft och ett smart hållbart samhälle.

Vi erbjuder också utbildningar, tjänster och produkter som hjälper våra kunder att utveckla sina verksamheter och skapa samhällsnytta med hjälp av standarder.