Pressmeddelande · 2024-05-22

Nu blir det enklare att mäta effekter av sociala och miljömässiga insatser

Allt fler organisationer och företag vill och behöver visa hur de minskar sin miljöpåverkan och bidrar till att stävja sociala utmaningar som ohälsa och utsatthet. Nu har en ny standard tagits fram för att mäta, bedöma och rapportera effekter av insatser som syftar till att exempelvis minska koldioxidutsläpp eller öka jämställdheten.

imagerfiw7y.png

Många olika organisationer, idéburna, offentliga eller privata, vill arbeta mer hållbart och visa på hur de bidrar med nytta till sina kunder och till samhället i stort. Det har tidigare saknats nationellt standardiserade metoder för hur man mäter effekter och utfall av den här typen av investeringar och insatser, något som har medfört varierande kvalitet och jämförbarhet. Behovet av kunskap och förståelse för hur man bäst gör den här typen av mätningar är stort, varvid den nya svenska standarden fyller en viktig funktion.

–  Många gånger är det otydligt vad olika typer av aktiviteter eller investeringar faktiskt leder till och standarden kan bidra till bättre slutsatser och lärdomar inför kommande insatser, vilket i förlängningen bidrar till ökad samhällsnytta, säger Sarah Sim, standardiseringschef, Svenska institutet för standarder, SIS.

I arbetet med att ta fram standarden har ett tjugotal svenska organisationer, företag och kommuner medverkat, bland annat PwC, Ramboll, Folkbildningsrådet, Giva Sverige, Svenska Postkodlotteriet, Sveriges Stadsmissioner, Fryshuset, Idéer för livet, Effektfullt och Örebro kommun.

Standarden är utvecklad för att fungera för alla typer av organisationer som ägnar sig åt samhällsnyttiga projekt. De ska också kunna användas av beställare och finansiärer för att förstå effekten av projekten.

Får du vårt nyhetsbrev?

Håll dig uppdaterad kring nyheter och information inom ditt verksamhetsområde.

Vi skräddarsyr nyhetsbrevet efter de områden du är intresserad av. Nyhetsbrevet skickas ut sex gånger per år.

Standarder

SIS/TK 626 Mätning av sociala och miljömässiga effekter

Syftet med kommittén är att främja en gemensam förståelse kring hur insatser och finansieringar leder till önskade sociala och miljömässiga positiva resultat. Kommitténs långsiktiga mål är därför att standardisera terminologi, principer, metoder och processer för bedömning och beräkning samt rapportering av effektmätning.

Läs mer om kommitténs arbete >