Varukorg Minimera varukorgen
SEK SEK EUR EUR |
Rabatt | - EUR | - SEK |
Summa | EUR | SEK |
Frakt | EUR | SEK |
Moms | EUR | SEK |
Totalt | EUR | SEK |
Hur ska järn- och stålprodukternas klimatpåverkan mätas på ett enhetligt sätt? Det är en av frågorna som står på agendan när ledande experter från bland annat Japan, Kina, Tyskland och Sverige möts i Stockholm den 23-25 september.
Stålindustrin genererar 8 - 10 procent av världens totala utsläpp av växthusgaser. Eftersom det är ohållbart i en värld som siktar på nettonoll-utsläpp till år 2050, finns ett starkt tryck från bland annat FN, EU och WTO på att få till en förändring.
– Sverige ligger i framkant och har genom bland annat LKAB och SSAB satsat stort på teknik som använder vätgas för att kraftigt minska stålindustrins utsläpp av växthusgaser, säger Karin Östman på Jernkontoret.
Bygga om ett stålverk görs dock inte i en handvändning och det är viktigt att företag får avkastning på gjorda investeringar. Bland annat krävs att efterfrågan ökar genom att kunder som till exempel bilindustrin lovar att de kommer att köpa det lågutsläppande stålet.
– Branschen behöver också komma överens om hur den ska mäta, räkna och klassificera det lågutsläppande stålet. Det är viktigt att det blir trovärdigt och att världen uppnår konsensus, inte minst för att det ska kunna fattas rätt politiska beslut.
Förra året startade ISO en ny internationell subkommitté som fokuserar på dessa frågor. Den 23-25 september möts de deltagande experterna från bland annat Japan, Kina, Tyskland och Sverige i Stockholm för att komma vidare i diskussionerna.
– Det är viktigt att Sverige är med i de här sammanhangen, för att vi ska kunna påverka kommande standarder som kan få stor betydelse under lång tid framöver. De metoder man kommer fram till behöver kunna anpassas till vårt högkvalitativa specialstål, så att vi får igen de värden som investerats i produkterna, säger Karin Östman som också är ordförande i den nationella kommitté som speglar den internationella standardiseringen och därigenom bevakar svenska intressen.
I dagsläget är flera representanter från ståltillverkarna med i den svenska kommittén, liksom Volvo och Scania längre ner i värdekedjan.
– Vi välkomnar fler, bland annat saknas gruv- och energibolagen som levererar till stålindustrin, säger Otto Björnberg, projektledare på Svenska institutet för standarder, SIS.
Just nu pågår revidering av standarden för livscykelinventering av stål.
– Den kan vi fylla med många fler detaljer som blir jämförbara inom branschen. Stålindustrin bara måste lösa det här, men det kräver också kompromissvilja. Det är viktigt att vi går framåt, för att undvika en situation där någon annan bestämmer vad som ska gälla, säger Karin Östman.
Vill du veta mer om standardiseringen kopplad till stålprodukters klimatpåverkan? Besök den svenska kommitténs webbsida eller kontakta Otto Björnberg, projektledare på SIS.