Varukorg Minimera varukorgen
SEK SEK EUR EUR |
Rabatt | - EUR | - SEK |
Summa | EUR | SEK |
Frakt | EUR | SEK |
Moms | EUR | SEK |
Totalt | EUR | SEK |
GKN Aerospace med bas i Storbritannien tillverkar komponenter till flygplan och rymdraketer. I över tio år har företaget arbetat med att utveckla olika metoder av additiv tillverkning.
– Vi utvecklar idag huvudsakligen två metoder baserade på laser som energikälla. Lasern används för att skapa en ”smältpöl”. I den ena metoden används pulver som vi blåser på smältpölen, där pulvret klibbar fast och smälter. Med den andra metoden för vi in en metalltråd i smältpölen, som matas in vartefter den smälter. Pulvermetoden använder vi främst till mindre modifieringar och fina lagningar, medan trådmetoden används i huvudsak för att bygga grundmaterial. På så sätt slipper vi bearbeta bort en massa material, vilket gör att vi sparar på både material och skonar miljön, förklarar Peter Emvin, chef för material- och tillverkningsteknisk forskning vid GKN Aerospace Sweden i Trollhättan.
Sedan 2011 producerar företaget flygmotorkomponenter genom additiv tillverkning. Dessa komponenter sitter på motorer i civila flygplan, men additiv tillverkningsteknik kommer inom en snar framtid även användas för de munstycken som ska tillverkas till den nya Ariane 6-raketen.
– Vi kan göra saker som vi inte hade gjort annars. Vi kan exempelvis bygga på något som kanske inte kan svetsas på, på grund av för stor värmepåverkan, säger Peter Emvin.
Förutom i Trollhättan har GKN Aerospace ett forskningscenter i Filton, Storbritannien som sysslar med pulverbäddteknik och ett center i S:t Louis, USA som arbetar med trådteknik för stora flygstrukturer. Totalt arbetar 40 personer inom de tre forskningscentren.
– Jag ser en exponentiell tillväxt för tekniken under ett antal år framöver. Inom vår forskning har vi fördubblat våra satsningar på två år. Vi hittar nya produkter och affärer hela tiden baserat på additiv tillverkningsteknik. Den ger oss förutom en mindre miljöpåverkan också stora möjligheter att konstruera annorlunda – lättare, billigare och mer optimerade konstruktioner, säger Peter Emvin.
Text: Lars Österlind
Standarder kan förenkla för både tillverkare och kunder. I många fall krävs standarder för att en konstruktör ska få lov att använda additiv tillverkning i olika tillämpningar.
SIS/TK 563 är den kommitté på SIS som tar fram standarder inom additiv tillverkning.
För mer information, kontakta SIS projektledare Katarina Widström,
katarina.widstrom@sis.se.
SIS projektleder experter från olika branscher som vill utveckla standarder tillsammans. Standarder underlättar export och handel och bidrar till konkurrenskraft genom att processer och produkter blir effektivare och säkrare. Vi säljer också standarder, utbildningar och rådgivning.
SIS är en ideell organisation med kunder och medlemmar från både privat och offentlig sektor.