Nyhet · 2016-06-21

Efterfrågan på digitala standarder ökar

Verkstadskoncernen Atlas Copco har i mer än hundra år genomsyrats av standarder. Början sattes med skruv och gängmått – nu ställer den digitala utvecklingen nya krav.

I gruvor, dagbrott och tunnlar över hela världen arbetar Atlas Copcos bergborriggar och lastmaskiner med att borra in i berget för att lösgöra värdefull malm och frakta iväg bergmassorna. Maskinerna utvecklas, tillverkas och marknadsförs av affärsområdet Gruv- och bergbrytningsteknik, ett av Atlas Copco-koncernens fyra affärsområden. Dess huvudverksamhet finns i Örebro där maskinerna oftast byggs styckevis och kundanpassade.

I hela Atlas Copco-koncernen är standarder mycket viktiga, och har så varit sedan de skapades i början av 1900-talet.
– Utan standarderna för skruv och mutter och annan mekanik hade den industriella utvecklingen inte fått sådan fart, säger Erik Elster, standardiseringsexpert inom Gruv- och bergbrytningsteknik och deltagare i SIS kommittéer Anläggningsmaskiner och Maskinsäkerhet.

Han beskriver standarder som basen för hela verksamheten.
– Mekanik, elektriska komponenter, säkerhet, inköp, ledningssystem, HR – allt vi behöver för att driva verksamheten genomsyras av mängder av olika standarder. Men just nu saknar vi något i vår portfölj av standarder; heltäckande standarder för digital teknik.

De senaste åren har den digitala tekniken tagit en självklar plats i Atlas Copcos bergborriggar och lastmaskiner. En viktig inriktning är utvecklingen av den helt förarlösa maskinen som kan borra eller lasta på egen hand i den tuffa, människofientliga miljön nere i en gruva.

Olav Kvist, Atlas Copcos expert på strategisk produktplanering inom gruvautomation, berättar att utvecklingen av de operatörsfria maskinerna pågår för fullt.
– Vi forskar, implementerar ny teknik, testar både borrande och bärande maskiner i gruvor i hela världen och har redan börjat sälja till kunder. Kunderna vinner enormt mycket högre produktivitet när svåra moment blir automatiska, och de vinner bättre arbetsmiljö när operatörerna slipper de farliga arbetsmomenten.

Den digitala tekniken i de operatörsfria maskinerna utgår från sensorer och mätare i ett kontrollsystem som programmeras att styra maskinerna.

– Överföring av data är ett problem, då vi till skillnad mot processindustrin har produkter som rör sig kilometervis i svår miljö. Wi-Fi är en standard som lämpar sig för en mer fast placerad verksamhet, inte mobil. Vi ser fram emot den kommande snabbare 5G-tekniken för överföring, den tekniken ska ha större räckvidd och det ska bli enklare att ansluta enheter.

Men 5G är ännu ett forskningsområde, sannolikt inte klart förrän 2020.
– Om vi bortser från själva signalstandarden så är hanteringen och tolkningen av informationen det svåra. Där har vi den stora icke-standardiserade delen.

Olav Kvist förklarar att informationen, det som sänds, behöver en standard, en ”översättare” som gör det möjligt att läsa och tyda informationen oavsett vem som sänder.

– Ett exempel på information är våra borriggars bränsleförbrukning. En vital information för att kunna sänka kostnader och höja produktiviteten, men som behöver definieras. Gäller det liter bränsle per timme? Liter per kubikmeter berg och i så fall vilken sorts berg, malm eller gråberg?

Gruvbranschen är emellertid med på banan.
– Gruvföretag är generellt bra på att efterfråga standarder, inflikar Erik Elster. Till exempel inom säkerhet, där de driver på för att få bättre standarder internationellt. Företagen jobbar även genom olika organisationer för att få fram standarder för informationshanteringen.

Olav Kvist tillägger att de vill kunna ha informationen specificerad med termer och definitioner, så att data blir tillgängliga och pålitliga för en utvald tredje part.
– Exempelvis för en tillverkare av appar, som våra kunder kan anlita. En app i mobilen ger tillgänglig och enkel möjlighet att planera för underhåll och ökad produktivitet, säger Olav Kvist.

För Atlas Copco finns också andra aktuella frågor runt digitalisering och standard.
– En standard ska fungera som en plattform som vi fritt kan bygga vidare på. Den måste hålla sig inom en gräns, ge stöd men inte sätta stopp för innovationer. Detta är ett av skälen till varför vi i Atlas Copco medverkar i framtagning av standarder, säger Erik Elster.

Olav Kvist säger att det vore en önskedröm att nå fram till en informationsstandard liknande Spotify.
– Spotify kan förse oss med all sorts musik på alla språk. Den ”standarden” kan förmedla ett oändligt varierande innehåll i samma hörlurar, allt efter vad mottagaren efterfrågar. Perfekt informationsöverföring.

Regeringens strategi för digital industri

Självgående fordon, processer som utvecklar sig själva, maskiner som säger till om service när det behövs – den digitala utvecklingen inom industrin tar stora steg framåt. Intelligenta maskiner, sensorer, kommunikationsprotokoll och molntjänster förändrar tillverkningsprocesserna i grunden.

I januari 2016 fattade regeringen beslut om ”Smart industri – en nyindustraliseringsstrategi för Sverige” som ska stärka industrins konkurrenskraft och göra investeringar i svensk industri mer attraktiva.

Strategin har fyra fokusområden som utöver digitaliseringen även omfattar krav på långsiktigt hållbar produktion och resursutnyttjande.

  • Industri 4.0. Företag i svensk industri ska vara ledande inom den digitala utvecklingen och ta vara på digitaliseringens möjligheter.
  • Hållbar produktion. Stärka industrins förmåga till hållbar och resurseffektiv produktion.
  • Kunskapslyft industri. Säkra industrins kompetensförsörjning.
  • Testbädd Sverige. Skapa attraktiva innovationsmiljöer.

Dessa fyra fokusområden ska bilda grund för en kommande handlingsplan.

Text: Marianne Lindeborg


Atlas Compo

Bakgrund: Atlas Copco grundades i Sverige 1873 för tillverkning av järnvägsprodukter. I början av 1900-talet startade tillverkningen av kompressorer, industriverktyg och bergborrmaskiner.

Verksamhet: Koncernen har produktion och utveckling i 28 länder och finns representerad i 180 länder. Verksamheten är delad i fyra affärsområden: kompressorteknik, industriteknik, gruv- och bergbrytningsteknik samt bygg- och anläggningsteknik. Huvudkontoret finns i Stockholm.

Anställda: Koncernen har totalt cirka 43 000 anställda, varav cirka 12 000 inom affärsområdet Gruv- och bergbrytningsteknik. I Örebro finns cirka 1 900 anställda.

Digitala begrepp

  • Industri 4.0 är hämtat från Tysklands industristrategi Industrie 4.0 och syftar på den fjärde industriella revolutionen, datorstyrning i den ”smarta fabriken”. De tre första var ångmaskinen, elektriciteten och elektroniken.

  • Internet of Things, sakernas internet, innebär att produkter och föremål som maskiner eller kläder samlar in information via sensorer och kommunicerar på distans med system för styrning och kontroll.

  • Industrial Internet (of Things), som sakernas internet men mer specifikt för industri och produktion.

  • M2M, Maskin till Maskin, är en teknik där likvärdiga enheter använder sig av både trådbunden och trådlös kommunikation för att kommunicera med varandra. Tekniken innebär att enheter med sensorer och mätare använder mobilnät, wlan, bluetooth för att koppla sig samman med IT-system som samlar information, analyserar och vidtar åtgärder.

Fakta om SIS

SIS projektleder experter från olika branscher som vill utveckla standarder tillsammans. Standarder underlättar export och handel och bidrar till konkurrenskraft genom att processer och produkter blir effektivare och säkrare. Vi säljer också standarder, utbildningar och rådgivning.

SIS är en ideell organisation med kunder och medlemmar från både privat och offentlig sektor.