Nyhet · 2016-05-30

Den människocentrerade organisationen

Företag och organisationer måste arbeta strategiskt med tillgänglighet, användbarhet och andra områden som sätter människors behov i fokus. Det är en av huvudtankarna i en ny ISO-standard som handlar om den så kallade människocentrerade organisationen.

Standarden beskriver de affärsmässiga fördelarna – och förklarar riskerna med att strunta i frågan. Det finns också rekommendationer för hur en organisation kan styra sin verksamhet för att bli människocentrerad och därmed nå optimala resultat inom till exempel produktion, medarbetarnöjdhet och kundrelationer. Målgruppen är ledningsgrupper och styrelseledamöter.

– Det handlar om att lyfta frågorna i organisationen. Ofta hanteras det på projektledarnivå, men det behöver finnas med på en strategisk nivå, annars innebär det en risk för organisationen, säger Tomas Berns, ordförande för SIS kommitté Ergonomi, SIS/TK 380, som till vardags är vd på företaget Ergolab. Han har även varit med i den internationella arbetsgruppen inom ISO som har tagit fram den nya globala standarden för en människocentrerad organisation.

Begreppet ”den människocentrerade organisationen” är väl etablerat inom flera områden och i flera länder. Till exempel är ”human centered design” sedan decennier ett begrepp i designvärlden.

– I IT-världen talar man om användbarhet och tillgänglighet när de här frågorna berörs, säger Tomas Berns.

Standarden bygger på flera olika grundprinciper: 

  • Kapitalisera på individuella skillnader och gör dessa till en styrka för organisationen
  • Gör användbarhet och tillgänglighet till strategiska affärsmål
  • Använd en helhetsapproach
  • Se till att hälsa, säkerhet, och välbefinnande är prioriterade mål
  • Värdesätt anställda och skapa en meningsfull arbetsmiljö
  • Var öppen och trovärdig
  • Arbeta på ett socialt hållbart sätt

Standarden påminner i struktur och form om standarden för socialt ansvarstagande, SS-ISO 26000, enligt Björn Nilsson, projektledare på SIS.
– Det här är en standard på en övergripande nivå, och det är den första i en serie. Det kommer uppföljande standarder inom de närmaste åren, bland annat för målgruppen operativt ansvariga chefer, säger han. 

Text: Susanne Rydell


En ny standard är publicerad

SS-ISO 27500 Den människocentrerade organisationen - Syfte och allmänna principer. Den kommer snart också i svensk översättning.

Är du intresserad av SIS arbete med ergonomi, kontakta projektledare Björn Nilsson, bjorn.nilsson@sis.se

Fakta om SIS

SIS projektleder experter från olika branscher som vill utveckla standarder tillsammans. Standarder underlättar export och handel och bidrar till konkurrenskraft genom att processer och produkter blir effektivare och säkrare. Vi säljer också standarder, utbildningar och rådgivning.

SIS är en ideell organisation med kunder och medlemmar från både privat och offentlig sektor.