Varukorg Minimera varukorgen
SEK SEK EUR EUR |
Rabatt | - EUR | - SEK |
Summa | EUR | SEK |
Frakt | EUR | SEK |
Moms | EUR | SEK |
Totalt | EUR | SEK |
Lennart Gidlöf leder arbetsgruppen inom SIS som för Sveriges talan under arbetet med revideringen av det internationella ledningssystemet för kvalitet, som kontinuerligt förbättrar tusentals svenska verksamheter. Fram till 31 oktober kan du ta del av och lämna synpunkter på remissförslaget.
Världens mest använda standard – ISO 9001 – hjälper organisationer strukturera sina ledningssystem och därigenom systematiskt förbättra kvaliteten på sina produkter och tjänster. Nästa år väntar en uppdatering som säkerställer att ISO 9001 fortsätter att vara ett relevant verktyg för att stärka kundförtroendet, effektivisera processer och bidra till kontinuerlig utveckling.
– ISO 9001 behöver utvecklas löpande genom att krav läggs till, eller tas bort, i den takt som kundernas behov och förväntningar förändras. Annars blir standarden så småningom ointressant att använda. Den svenska kommittén var drivande i att få till den här uppdateringen, men det var jämt. Man kan säga att vi var tungan på vågen, säger Lennart Gidlöf, seniorkonsult på Sustema och ordförande i den arbetsgrupp inom SIS som för Sveriges talan under revideringen.
Nyss publicerades ett färdigt remissförslag som vem som helst kan ta del av, och lämna synpunkter på, senast 31 oktober. Enligt förslaget har tretton krav antingen skärpts eller lagts till, fem har mildrats eller tagits bort och två har flyttats.
Ta del av remissen - senast 31 oktober 2025
– Fast den faktiska tillämpningen kommer helt säkert att skilja sig från den preliminära bedömningen. Jämfört med den uppdatering som gjordes till den nuvarande utgåvan är det ändå en mindre översyn som gjorts den här gången.
Två av de viktigare förändringarna som den svenska arbetsgruppen har medverkat till kan kort summeras med att miljö nu finns med när man beaktar omvärldskrav samt att kraven på riskhantering även inbegriper möjligheter.
– Vi är även nöjda med att ha fått med en kommentar om att risk också handlar om förmågan att hantera störningar i sin leverans, alltså kontinuitetshantering, säger Lennart Gidlöf.
Revideringen av ISO 9001 är ett kvalificerat globalt projekt, där man behöver uppnå konsensus också med länder som det i andra sammanhang finns en konflikt med.
– Jag är imponerad av ISO:s förmåga att få samtalen att gå framåt. Men så pratar vi heller inte om politik, utan håller oss till ISO 9001, säger Lennart Gidlöf.
Metodiken för att få till en konstruktiv lösning som alla kan stå bakom, inbegriper att be deltagarna indikera om de kan leva med ett förslag samt en uttalad tydlighet vad gäller respekt för redan fattade beslut. Det svåraste att komma överens om under den här revideringen var ett ord med endast tio bokstäver.
– Jag tycker det var synd att den internationella gruppen var så rädd för att använda ordet hållbarhet. Det var tydligt att det fanns en kraftig och väl förberedd opinion mot att få in det begreppet i standarden. I stället omvandlades önskemålet till krav på etiskt beteende.
Lennart Gidlöf förklarar hur kvalitetsbegreppet har utvecklats, från att tidigare mest ha handlat om design, produktion, leverans och garantier till att det idag också omfattar exempelvis arbetsmiljö och hållbarhet i leveranskedjan. Frågor som väcks nu är hur organisationer som vill certifieras mot den nya utgåvan av ISO 9001 ska främja etiskt beteende? Behöver affärsmodellen ses över? Krävs det nya nyckeltal?
– Det återstår att se hur certifieringsorganen kommer att säkerställa att det blir tillräckligt. Som kund är det hursomhelst viktigt att vi fortsätter att ställa krav på hållbara produkter och tjänster, säger Lennart Gidlöf.
5.1.1 ◾ General
6.1.3 ◾ Actions to address opportunities
6.3.0 ◾ Planning of changes
7.1.6 ◾ Organizational knowledge
7.3.0 ◾ Awareness
8.1.0 ◾ Operational planning and control
8.2.1 ◾ Customer communication
8.2.4 ◾ Changes to requirements for products and services
8.4.3 ◾ Information for external providers
8.5.1 ◾ Control of production and service provision
9.1.2 ◾ Customer satisfaction
9.2.2
9.3.2 ◾ Management review inuts
9.3.3 ◾ Management review outputs
10.0 ◾ General
Vill du veta du din organisation påverkas av kommande krav?
Nu finns en ny utbildning som förbereder dig på förändringar inom ISO 9001 och ISO 14001.