Nyhet · 2017-02-01

Myt att stora företag inte kan vara innovativa - Sony jobbar systematiskt

Sony arbetar systematiskt med innovation management. Här delar Johan Grundström Eriksson, globalt ansvarig för utvecklingen av Sony Mobiles ledningssystem, med sig av erfarenheten att bygga innovationsförmåga.

Är innovation viktigt för  alla företag?  
 De flesta är nog överens om  att innovation är viktigt för alla  organisationer, men få är överens  om hur arbetet ska gå till. Det  gäller till exempel hur mycket  av en viss typ av innovation som  en organisation  klarar. Det kan  också gälla om innovationsverksamheten  ska integreras i  övrig verksamhet eller skyddas,  och om arbetssätten ska vara  gemensamma eller ej.  Svaret är naturligtvis beroende  på sammanhanget, det  är viktigt att anpassa fokus till organisationens  kontext och  behov. Men det krävs alltid ett  systematiskt och genomtänkt  tillvägagångssätt.  

Vilka myter finns om  innovation?  
– En av de vanligaste myterna  är att stora företag inte kan vara  innovativa, i kombination med  uppfattningen  att startups har  lättare att skapa innovation.  Men det finns både fördelar och  nackdelar med att vara ett stort  företag, precis som det finns både  fördelar och nackdelar med att  vara en liten och snabb startup.  Jag tror att tiden får utvisa om  uppfattningen om denna myt är  befogad. Något som däremot inte  är en myt är att det är svårt att  bemästra konsten att lyckas skapa  innovation många gånger.  

Kan du ge några råd till företag  som vill jobba systematiskt  med innovation?  
– Skapa en samsyn kring innovationsmålen  och ha gemensamma  planeringshorisonter för både  operativa innovationsaktiviteter  och för supportverksamheten.  Organisationens ledningssystem  och stödsystem behöver utvecklas  och anpassas, eftersom det oftast  inte finns etablerad infrastruktur  eller processer som stödjer de  nya erbjudandena som ska ut på  marknaden. Det innebär bland annat att de  som arbetar med ”innovation management” behöver arbeta  med strategi, affärsutveckling  och verksamhetsutveckling i  tätt samarbete med ansvariga  operativa  chefer. Genom att  ha insyn i och delta i delar av styrningen av innovationsfrågor  går det att förstå hur resursanvändning och kompetensbehov ser ut. Så småningom bör ny  organisatorisk infrastruktur  skapas där befintliga processer  och stödsystem förändras eller  ersätts, vilka tillsammans utgör en ny form av policy att samexistera  med befintligt regelverk utan att  de oavsiktligt konkurrerar eller  stör ut varandra.

Kan du ge något exempel på  hur Sony Mobile jobbar med  innovation management?  
– Det finns särskilda organisationer skapade för att arbeta med  innovation. På Sony Mobile i Lund  finns en organisation med ett  hundratal anställda som arbetar  med forskning och inkubation. Den startades 2015 i syfte att  fokusera  bortom smarta telefoner  och konsumentprodukter. Vi driver även olika initiativ för att  systematiskt och på en bredare  front stimulera idéarbete överlag. Det görs dels för att idéer ska  uppstå i den ordinarie verksamheten,  dels för att uppmärksamma  betydelsen av nytänkande  genom särskilda idétävlingar och ”sprints”, som kan ha ett  särskilt fokus.  Medarbetare i olika länder har  i dessa idétävlingar fått möjlighet  att tävla med sin idé i finalen  i Tokyo.

– Ett särskilt program, Sony Seed Acceleration Program,  ger en möjlighet att accelerera  det tidiga innovationsarbetet i en miljö som liknar en intern startup. Arbetet sker i mindre team och under entreprenörsliknande former, med hjälp av interna och externa experter. Programmet uppmuntrar att ta sikte på kommersialisering och samarbeten bortom befintliga produktkategorier och  affärsområden.