Varukorg Minimera varukorgen
SEK SEK EUR EUR |
Rabatt | - EUR | - SEK |
Summa | EUR | SEK |
Frakt | EUR | SEK |
Moms | EUR | SEK |
Totalt | EUR | SEK |
Sony arbetar systematiskt med innovation management. Här delar Johan Grundström Eriksson, globalt ansvarig för utvecklingen av Sony Mobiles ledningssystem, med sig av erfarenheten att bygga innovationsförmåga.
Är innovation viktigt för alla företag?
– De flesta är nog överens om att innovation är viktigt för alla organisationer, men få är överens om hur arbetet ska gå till. Det gäller till exempel hur mycket av en viss typ av innovation som en organisation klarar. Det kan också gälla om innovationsverksamheten ska integreras i övrig verksamhet eller skyddas, och om arbetssätten ska vara gemensamma eller ej. Svaret är naturligtvis beroende på sammanhanget, det är viktigt att anpassa fokus till organisationens kontext och behov. Men det krävs alltid ett systematiskt och genomtänkt tillvägagångssätt.
Vilka myter finns om innovation?
– En av de vanligaste myterna är att stora företag inte kan vara innovativa, i kombination med uppfattningen att startups har lättare att skapa innovation. Men det finns både fördelar och nackdelar med att vara ett stort företag, precis som det finns både fördelar och nackdelar med att vara en liten och snabb startup. Jag tror att tiden får utvisa om uppfattningen om denna myt är befogad. Något som däremot inte är en myt är att det är svårt att bemästra konsten att lyckas skapa innovation många gånger.
Kan du ge några råd till företag som vill jobba systematiskt med innovation?
– Skapa en samsyn kring innovationsmålen och ha gemensamma planeringshorisonter för både operativa innovationsaktiviteter och för supportverksamheten. Organisationens ledningssystem och stödsystem behöver utvecklas och anpassas, eftersom det oftast inte finns etablerad infrastruktur eller processer som stödjer de nya erbjudandena som ska ut på marknaden. Det innebär bland annat att de som arbetar med ”innovation management” behöver arbeta med strategi, affärsutveckling och verksamhetsutveckling i tätt samarbete med ansvariga operativa chefer. Genom att ha insyn i och delta i delar av styrningen av innovationsfrågor går det att förstå hur resursanvändning och kompetensbehov ser ut. Så småningom bör ny organisatorisk infrastruktur skapas där befintliga processer och stödsystem förändras eller ersätts, vilka tillsammans utgör en ny form av policy att samexistera med befintligt regelverk utan att de oavsiktligt konkurrerar eller stör ut varandra.
Kan du ge något exempel på hur Sony Mobile jobbar med innovation management?
– Det finns särskilda organisationer skapade för att arbeta med innovation. På Sony Mobile i Lund finns en organisation med ett hundratal anställda som arbetar med forskning och inkubation. Den startades 2015 i syfte att fokusera bortom smarta telefoner och konsumentprodukter. Vi driver även olika initiativ för att systematiskt och på en bredare front stimulera idéarbete överlag. Det görs dels för att idéer ska uppstå i den ordinarie verksamheten, dels för att uppmärksamma betydelsen av nytänkande genom särskilda idétävlingar och ”sprints”, som kan ha ett särskilt fokus. Medarbetare i olika länder har i dessa idétävlingar fått möjlighet att tävla med sin idé i finalen i Tokyo.
– Ett särskilt program, Sony Seed Acceleration Program, ger en möjlighet att accelerera det tidiga innovationsarbetet i en miljö som liknar en intern startup. Arbetet sker i mindre team och under entreprenörsliknande former, med hjälp av interna och externa experter. Programmet uppmuntrar att ta sikte på kommersialisering och samarbeten bortom befintliga produktkategorier och affärsområden.