Logga in

Nyhet · 2018-10-11

Lewis Horne tänker nytt om mobilitet

Med den svenska elbilen Uniti vill grundaren Lewis Horne förbättra världen. Genom att förändra hur vi förhåller oss till bilen och hur vi transporterar oss vill han minska de negativa effekterna av bilismen.

text: Lars Österlind
foto: Jens Lenartsson

En succé på konsumentmarknaden handlar väldigt mycket om tajming. Teknik och material ska finnas tillgängliga och vara tillräckligt mogna och billiga för att kunna användas i massproduktion. Framför allt behöver vi konsumenter vara villiga att förändra vårt beteende på något sätt. Principen gäller inte minst i världens mäktigaste bransch, fordonsindustrin. Ett aktuellt exempel är elbilar. Trots att världsförsäljningen av Nissan Leaf, Tesla Model S och kinesiska BAIC BJEV EC räknas i tiotusentals bilar per år, är elbilar fortfarande en nischprodukt. I Sverige såldes 4 217 elbilar av totalt 379 315 nyregistrerade personbilar under 2017, enligt siffror från Bil Sweden.

Exilaustraliensaren Lewis Horne vill ändra på det. Och han vill ändra på mycket annat också.

- När jag läser forskningsrapporter om den negativa påverkan bilar har på miljön blir jag så besviken. Vi föredrar att sitta i bilköer och förflytta oss med bil i en kvart i centrala Stockholm istället för att promenera samma sträcka på fem minuter, säger han.

Genomsnittssträckan som körs i Sverige är 30 km och varje bil står i genomsnitt parkerad 95 procent av tiden.

- Vi kan inte fortsätta leva som vi gör. Vi människor kan så mycket bättre.

Besvikelsen blev samtidigt Lewis Hornes inspiration. Han ville bidra till något som gör världen bättre och letade efter en uppgift att helhjärtat ägna sig åt. 2015 startade Lewis Horne arbetet med elbilen Uniti som ett öppet innovationsprojekt på Lunds universitet.

- Jag ville hitta en utmaning stor nog för att kräva all min uppmärksamhet och tid. Jag har gjort allt jag kan för att få en så bred kunskap som möjligt för att vara förberedd för det här uppdraget, att göra något annorlunda som är bra för vår värld.

Det här är Uniti

Uniti har sedan starten skiljt sig från andra företag i bilbranschen tack vare sin öppna inställning till innovation och genom att helt omarbeta elbilkonceptet. Uniti hävdar att dagens bilar är onödigt stora och kraftfulla och vill erbjuda ett nerskalat och mer hållbart alternativ. Bilen är främst tänkt för stadstrafik. Dess futuristiska bilkoncept ger god effektivitet och miljövinster, och en körupplevelse som bland annat skapas med hjälp av smartphoneteknik. Ratten är utbytt mot en joystick och en tryckkänslig skärm ersätter instrumentbrädan.

- Vår målgrupp är van vid att svepa höger och vänster med fingret över en skärm, inte att vrida på en ratt, säger Lewis Horne.

Bilens huvudmålgrupp är "digital natives", det vill säga den generation som är född i en värld där datorer och internet är en naturlig del i samhället. En annan målgrupp är familjen som behöver en andrabil.

Uniti One har en räckvidd på 300 km, ett utbytbart, bärbart batteri som kan laddas för 30 kilometers körning, en topphastighet på 130 km/h och en acceleration från 0 till 80 km/h på 3,5 sekunder. Bilen väger 450 kg, har två eller fyra säten i den europeiska modellen och beräknas kosta från 145 000 kronor. Bilen säljs via hemelektronikkedjan MediaMarkt och Unitis webbplats. För 149 euro (ca 1 500 kronor) går det att förbeställa ett exemplar av bilen, vilket mer än 3 000 personer hittills har gjort.


Det här är ett utdrag ur ett reportage i kommande Magasinet S på temat Framtidens transporter. Den 20 oktober kan du läsa hela tidningen här på vår hemsida.


Vem är Lewis Horne?

"Jag ville göra något annorlunda som är bra för vår värld" - Lewis Horne, vd Uniti

Ålder: 33 år

Uppväxt: I Australien, kom till Sverige för första gången som utbytesstudent.

Examen: Examen i företagsekonomi och marknadsföring samt examen i socialt entreprenörskap.

Bor: I Lund, två minuter från Unitis kontor.

Civilstånd: Singel

Fritidsintressen: Tränar på gym för att kunna prestera bättre på jobbet.

Övrigt: Äger ingen bil.

Framtidens transporter - frukostseminarium

Den 15 november anordnar SIS i samarbete med testbädden Urban ICT Arena ett seminarium om innovation för framtidens transporter – och standardernas roll i utvecklingen.

Anmälan öppnar inom kort. 

SIS/TK 532

SIS standardiseringskommitté för innovationsledning utvecklar standard som ska skapa ett vägledande ramverk för verktyg som hjälper organisationer med att etablera och utveckla sin innovationsförmåga.

Kommittén välkomnar nya deltagare.

Magasinet S

Framtidens transporter är temat på kommande numret av Magasinet S. En titt på trender och tendenser som pekar framåt mot hållbara transportlösningar.