Varukorg Minimera varukorgen
| SEK SEK EUR EUR |
| Rabatt | - EUR | - SEK |
| Summa | EUR | SEK |
| Frakt | EUR | SEK |
| Moms | EUR | SEK |
| Totalt | EUR | SEK |
Ökad patientsäkerhet, effektivare arbete och enklare att byta leverantör är några av skälen till att ta fram en nationell standard för läkemedelsautomaters API. Välkommen att vara med och påverka ett arbete med betydelse för framtidens välfärdsteknik.

Läkemedelsautomater kan användas för att ge patienter en ökad trygghet och självständighet i vardagen. Samtidigt frigör de tid för vård- och omsorgspersonalen i form av ett minskat behov av besök, ökad flexibilitet i planering av resurser och färre avvikelser relaterade till missad dos.
Nu startas ett nytt standardiseringsarbete, för att möta behovet av bättre samordning på den svenska marknaden. Arbetet sker inom den nya arbetsgruppen för Välfärdsteknik, som ingår i SIS kommitté för Hälso- och sjukvårdsinformatik.
– Tillsammans med en bred grupp berörda intressenter siktar vi på att ta fram en nationell standard för läkemedelsautomaters API, säger Jolanta Wallström, projektledare på SIS.
API står för Application Programming Interface och är ett gränssnitt som gör det möjligt för olika system och program att kommunicera med varandra. I praktiken fungerar ett API som en uppsättning regler och verktyg som talar om hur information ska skickas och tas emot mellan olika mjukvaror.
– Arbetet är i gång och vi välkomnar ännu fler aktörer att gå med i arbetsgruppen. Standarden har betydelse för att Sverige ska kunna bygga en hållbar digital infrastruktur för framtidens välfärdsteknik. Den kommer också att effektivisera vård- och omsorgspersonalens arbete samt stärka patientsäkerheten genom att minska risken för fel.
Vill du ha mer information om standardiseringen kopplad till välfärdsteknik? Kontakta Jolanta Wallström på SIS.
Hållbar digital infrastruktur ◾ En gemensam standard gör det möjligt att integrera läkemedelsautomater med välfärdsteknikplattformar och journalsystem.
Patientsäkerhet ◾ Standardisering minskar risken för felmedicinering och frigör tid för personal att fokusera på brukarna.
Bättre uppföljning och utveckling ◾ Standardiserade data ger bättre möjligheter till analys, kvalitetsarbete och långsiktig utveckling.
Effektivare arbetsflöden och mindre administration ◾ Automatiserad dokumentation eliminerar dubbelarbete och frigör tid för personal.
Flexibilitet och valfrihet ◾ Kommuner, regioner eller privata vårdgivare kan använda flera olika automater och byta leverantör vid behov utan tekniska hinder.
Snabbare införande av förbättringar ◾ Nya funktioner och uppdateringar kan implementeras enklare och snabbare.
Ökad konkurrens och lägre kostnader ◾ Fler leverantörer kan erbjuda kompatibla lösningar, vilket pressar priser och stimulerar innovation.
Du som arbetar inom medicinteknik berörs inte enbart av direktiv och regelverk, utan också av att en viss kvalitet uppnås. Vårt heltäckande utbildningsutbud hjälper dig med riskhantering, regelverk, vägen mot CE-märkning samt intern revision.