Nyhet · 2017-05-15

Höganäs utvecklar branschen och sin egen affär

Från keramik och krus till världsledande inom utveckling av metallpulver. Höganäs söker aktivt efter nya innovativa produkter och processer och driver det globala standardiseringsarbetet framåt.

Komponenter till motorer, växellådor, elektriska verktyg, hushållsmaskiner och lås. Det är de vanligaste användningsområdena för metallpulver, men långt ifrån de enda.

Höganäs AB startade 1797 som stenkolsgruva och varumärket har länge associerats med krukor, tegel, kakel och klinker. Idag är Höganäs världens mest avancerade företag inom pulvermetallurgi och strävar ständigt mot att utveckla produkten och användningsområdena. Metallpulver säljs i stor utsträckning till komponenttillverkare som levererar till bilindustrin. Men Höganäs satsar också stort på användningsområden som ytbeläggning och högtemperaturlödning, liksom rening av vatten och jord. Dessutom levererar Höganäs järnpulver till livsmedelsindustrin som använder det som tillsats för att förebygga järnbrist.

Potentialen till innovation och utveckling av affären är så stor att Höganäs etablerat ett eget centrum för forskning och utveckling av nya metallpulver och metalpulverlösningar. Här jobbar ett drygt hundratal personer uteslutande med forskning och utveckling. De använder den senaste teknologin inom metallpulverbranschen för att, ofta i samarbete med kund eller samarbetspartners, hitta nya användningsområden för metallpulver.

Höganäs vill på bred front sprida kunskap om metallpulvrets unika egenskaper och användningsområden. Ett annat effektivt och betydelsefullt sätt för Höganäs att påverka och driva på produktutvecklingen i branschen och samtidigt säkra sin konkurrenskraft, är att delta i standardiseringsarbetet. Höganäs har länge deltagit aktivt på svensk och internationell nivå för att påverka innehåll i riktlinjer för framtida standarder. Standardiseringsprojekten spänner över materialstandardisering, standardisering av provningsmetoder för pulver, sintrade metalliska material och hårdmetall.

– Vi är världsledande på metallpulvermarknaden och när vi deltar i standardiseringsarbetet investerar vi både i den globala branschens utveckling och i vår egen affärsnytta. Vi försäkrar oss om att standarderna är relevanta och speglar nya teknologier, säger Mats Larsson som är utvecklingschef på Höganäs AB och aktiv i flera standardiseringskommittéer på SIS och internationellt.

Han tror på fler spännande innovationer och användningsområden i framtiden.
– Ja, Höganäs ser stora möjligheter för produktutveckling framåt. Inte minst inom miljöområdet eftersom metallpulver bland annat kan rena vatten eller jord från föroreningar och tungmetaller. Det är också möjligt att rena avgaser från dieselmotorer från sot och andra partiklar.

Höganäs deltar i åtta arbetsgrupper på SIS och prenumererar på 850 standarder.


Fakta

Kort om Höganäs:

  • 2 500 kunder i 75 länder
  • Fler än 1 500 produkter
  • Omsättning 2015: 7 590 MSEK
  • 1800 anställda