Nyhet · 2019-09-19

Gemensamma testmetoder för kosmetika behövs

Solskyddsfaktorer. Allergiframkallande ämnen. Bakterier. Det är mycket tillverkarna undersöker innan kosmetiska produkter hamnar på butikshyllorna. Men de använder inte samma testmetoder och begrepp. Därför är resultat och benämningar inte alltid jämförbara. Gemensamma standarder ska ändra på det.

Svartvita porträttbilder på Theres Redeby, H&M Group, och Yvonne Ryding, vd på YR Skin Care.

På bild (fr. v.): Theres Redeby och Yvonne Ryding.

I en kommitté som leds av Svenska institutet för standarder, SIS, jobbar ett antal intressenter för att ta fram standarder för vilka testmetoder som tillverkare av kosmetika ska använda. En representant tar med sig synpunkterna till internationella organisationer som jobbar med samma sak. Syftet är att testresultat från olika tillverkare världen över ska gå att jämföra. H&M Group och YR Skin Care är två av företagen som är med och tar fram standarderna.

– Det är lika viktigt för H&M som är ett stort företag som för mitt som är litet. Beslutsfattande om kosmetiska regler triggar mig som fanken, säger Yvonne Ryding som är vd för YR Skin Care.

Hon var miss universum 1984 och driver i dag hudvårdsföretaget som fått namn efter hennes initialer. YR Skin Care säljer hudvård för hår, ansikte och kropp. Produkterna tillverkas av Svenska krämfabriken i Falun, Stockholms analytiska labb i Gustavsberg, och av Unique Cosmetics i Saltsjö-Boo. De säljs på webbplatser, apotek, privata parfymerier och i företagets eget webbshop. Planerna är att expandera mer internationellt, med start i Asien.

– Då är det viktigt att kunna förklara varför jag har fattat strategiska beslut om exempelvis solskydd, och vilket stöd jag har för det jag säger vad gäller metoder som produkterna testats med, med mera. Jag lär mig mycket genom att vara med i detta arbete, säger Yvonne Ryding.

Även om det finns testmetoder och rekommendationer som producenter och kosmetikföretag förhåller sig till så är de inte tillräckliga. Hon exemplifierar med solskyddsfaktorer som finns i hudkrämer, där det krävs mycket mer standardiserade testmetoder.

– Metoderna kan skilja mellan olika producenter. Hur ska man då veta att det är den solskyddsfaktor som står på förpackningen, frågar Yvonne Ryding.

I hennes egna produkter finns dock inget solskydd. I stället rekommenderar hon att man använder en vanlig fuktkräm först, därefter lägger man på en kräm med solskydd. Sen kan man lägga makeup om man använder sådant.

– Jag har medvetet valt bort solskydd. Det harmonierar inte med de övriga snällare råvaror som jag använder i mina produkter, säger hon.

Yvonne Ryding startade sitt hudvårdsföretag för snart 25 år sedan. Då hade hon sedan flera år närt en dröm om att starta ett företag som gjorde produkter baserade på naturliga råvaror. De skulle tillverkas i Sverige.

– Då var naturligt något nytt. Jag bodde i USA och hade förstått att ute i världen stod svensktillverkat för hög kvalitet. Men det fanns inte många hudvårdsprodukter som tillverkades i Sverige.

Efter att hon fött sitt andra barn 1994 tog hon tag i idén. I dag jobbar hon tillsammans med sin äldsta dotter Sandra heltid i företaget. Runt 95 procent av ingredienserna i företagets produkter kommer från naturen. De aktiva ämnena baseras på råvaror från växtriket eller havet.

Yvonne Ryding tycker att fler borde vara med i arbetet med standardisering av tester av kosmetika.

– Jag är så engagerad i detta. Det hjälper mig i mitt dagliga arbete med produkter och varumärkesinnehav. Jag kan berätta om det. Det är viktigt när jag är i till exempel Hongkong och berätta hur jag jobbar. Det ger trovärdighet, säger hon.

Theres Redeby, som är doktor i analytisk kemi, är H&M Group:s representant i arbetet. Inom företaget är hon globalt ansvarig för att definiera, samla in och informera om lagkrav på kosmetiska produkter.

– I H&M Group ingår flera globala varumärken som H&M, COS, Weekday, MONKI, H&M HOME och & Other Stories, och vi behöver möta lag- och marknadskrav i många olika länder. Därför behöver vi metoder som gör att vi kan vara säkra på att produkterna uppfyller alla olika krav, säger Theres Redeby.

Hon representerar också den svenska standardiseringskommittén i de organisationer som tar fram europeiska och internationella standarder. H&M Group har varit med ända sedan arbetet startade 1998, Therese Redeby sedan 2010. Målet är att alla producenter ska testa råvaror och produkter på samma sätt.

I dag finns fyra aktiva arbetsgrupper. En grupp tar fram standarder för kemiska analysmetoder, en annan tar fram metoder för att testa solskyddsfaktor, vattenfasthet och skydd mot så kallad UVA-strålning från solen, i solskyddsprodukter. Ytterligare en grupp jobbar med mikrobiologiska testmetoder och gränsvärden. De behövs för att säkerställa att produkterna är motståndskraftiga mot bakterier. Den fjärde aktiva gruppen jobbar med terminologi och begrepp som ”ekologisk” eller ”naturlig”.

– Vi tar fram en standard som klassificerar ingredienser i produkter. För att kallas ekologiskt eller naturligt ska de komma från växter, djur, mikroorganismer eller mineraler. De klassificeras också bland annat utifrån de processer som används för att extrahera fram dem.

Utifrån resultatet av klassificeringen räknar man fram ett index och får en definition av produkten, till exempel hur många procent ekologisk produkten är. Den anger dock inte hur produkten sedan ska märkas. Det skulle behövas lagstiftning även om sådan märkning, tycker Theres Redeby.

– Nu är det sjukt otydligt för kunden, eftersom olika certifieringar, företag och kosmetikamärken har egna definitioner av vad naturligt, ekologiskt eller ”organic” betyder. Kunden borde få möjlighet att kunna jämföra olika produkter genom tydlig märkning och enhetliga definitioner, säger hon.

Theres Redeby skulle gärna se att fler var med i arbetet.
– Vi saknar såväl testlabb som ansvariga myndigheter och skulle gärna se fler företag som producerar kosmetika. Det är viktigt med en sådan bredd för att med alla samhällsaspekter. Genom att vara med får man också ett kontaktnät och utbildning i det nyaste inom standardisering, säger hon.

Text: Siv Engelmark


SIS/TK 495

Bild på sminkpalett och sminkborste

SIS/TK 495 arbetar med standarder för kosmetik samt analysmetoder för allergener.

Jag lär mig mycket genom att vara med i detta arbete, säger Yvonne Ryding.