Varukorg Minimera varukorgen
SEK SEK EUR EUR |
Rabatt | - EUR | - SEK |
Summa | EUR | SEK |
Frakt | EUR | SEK |
Moms | EUR | SEK |
Totalt | EUR | SEK |
ISO 9004 för kvalitetsledning finns nu i en uppdaterad, svensk version. ”Denna standard är mycket matnyttig för alla organisationer som arbetar med verksamhetsutveckling. Här finns bland annat ett gediget verktyg för egenbedömning”, säger SIS kvalitetsexpert Tina Bohlin.
ISO 9004:2018 är en revidering av 2009 års utgåva och är en fördjupning av världens mest använda standard – kvalitetsledningsstandarden ISO 9001.
– Många tror att ISO 9004 är en vägledning till ISO 9001, men den är i stället en fortsättning som knyter ihop och närmare förklarar alla dimensioner av kvalitetsarbetet utifrån organisationens hållbara framgång. Exempel på detta är socialt ansvarstagande och kulturella faktorer, säger Tina Bohlin, projektledare för miljö och hållbar utveckling på SIS.
ISO 9004 bygger, liksom ISO 9001, på sju kvalitetsledningsprinciper: kundfokus, ledarskap, medarbetarnas engagemang, processinriktning, förbättring, faktabaserade beslut och relationshantering.
En av skillnaderna är att ISO 9001 är en kravstandard med olika mål som ska uppnås, medan ISO 9004 är en vägledningsstandard med tips på vad som bör uppfyllas.
ISO 9001 är inriktad på att skapa förtroende för en organisations produkter och tjänster, medan ISO 9004 är inriktad på att inge förtroende för organisationens förmåga att nå hållbar framgång.
– Fördelen med en vägledning är att den blir lite mer utförlig och kan fungera stom en handbok. Här finns en rad konkreta exempel. Just ISO 9004 består till hälften av vägledande text och till hälften av ett verktyg för egenbedömning, som visar i vilken utsträckning organisationen tillämpar begreppen i ISO 9004.
– Här finns väldigt mycket matnyttig information och användbara tips – inte bara för de organisationer som arbetar enligt ISO 9001, utan för alla som är intresserade av verksamhetsutveckling, påpekar Tina Bohlin.
Hela ISO 9000-serien riktar sig till alla sorters organisationer och branscher. Huvudfokus för ISO 9004 är att skapa hållbar framgång och inkluderar för första gången aspekter inom socialt ansvarstagande.
– Här har kvalitetsbegreppet vidgats och tar avstamp i allt som kan påverka en organisations strategiska framgång. Inriktningen är att inte enbart ta fram produkter och tjänster av rätt kvalitet och på så sätt uppnå nöjda kunder, utan att även ta hänsyn till olika omvärldsfaktorer och förstå sitt ansvar gentemot samhället, säger Tina Bohlin.
ISO 9004:2018 innehåller även ett relativt långt kapitel om ledarskap och den högsta ledningens ansvar för att bygga organisationer med hållbar framgång, främja etiskt uppträdande och gemensamma värderingar.
Dessutom finns ett nytt kapitel som berör organisationens identitet, kultur, vision och kommunikation. Bland de nya begreppen märks också till exempel ”förnyelse och innovation” samt ”naturresurser” och tips på hur arbetet med ständiga förbättringar kan bidra till att stärka organisationen.
Ett annat område som har utökats är avsnitten om kompetensförsörjning och kompetensutveckling. Under ISO:s revideringsarbete har det tillhört frågorna som har lyfts fram från svenskt håll.
– I SIS spegelgrupp har det funnits ett stort stöd för att uppmärksamma de delar som handlar om medarbetarnas engagemang, motivation och kompetens. Där har Sverige på ett tydligt sätt varit med och påverkat slutresultatet, konstaterar Tina Bohlin, som tillsammans med Lillemor Harnell, projektledare i Västra Götalandsregionen, har deltagit i ISO:s arbetsgrupp kring revideringen av ISO 9004.
Tina Bohlin vill även slå ett slag för standardens verktyg för egenbedömning och självutvärdering. Med hjälp av bland annat prestandafaktorer och ett femgradigt betygssystem blir det möjligt att analysera den egna organisationens insatser.
Text: Lena Lidberg
SIS erbjuder utbildningar om våra mest sålda standarder inom kvalitetsledning så att du kan utveckla din verksamhet och din egen kompetens.