Var med och påverka internationella standarder för kundkontaktcenter

Kundkontaktcenter är en central verksamhet för kundkommunikation för många aktörer och konsumenter, både inom privat och offentlig sektor. Nya teknologier som AI, självservice, flerspråksstöd och sociala medier tillsammans med ändrade kundbeteenden har förändrat hur kontaktcenter fungerar – och därmed hur konsumenter får stöd, information och hjälp. Det ställer nya krav på befintliga standarder och nu bjuder vi in till ett intressentmöte den 5 november där vi berättar mer om ett nytt arbete som ska startas upp.

Standardiseringskommittén för Kundkontaktcenter (SIS/TK 503) bjuder in till ett webbinarium om ett nytt internationellt standardiseringsinitiativ – ISO/TC 351 Contact Centers. Nya standarderna påverkar hur kontaktcenter utformas globalt, vilket gör det viktigt att svenska intressenter tidigt kan säkerställa våra värden, påverka innehållet och bidra till utvecklingen.

Det nya standardiseringsarbetet är initierat av Kina och syftar till att se över både befintliga standarder och utveckla nya inom området kundkontaktcenter. För Sveriges och Europas del handlar arbetet om att tillsammans påverka omfattning och innehåll för att säkerställa en standard som är i linje med våra marknader. Vi ser därför att det är viktigt att lyfta det svenska perspektivet i det globala standardiseringsarbetet som omfattar bland annat:

  • Perspektiv som främjar både ansvariga och utförare av kundserviceleverans
  • Fokus på mjuka faktorer som skapar värde i kundmötet, såsom medarbetare och ledarskap
  • Nyckeltal och värden som utvecklar kundmöte och kontaktcenter
  • Starkt konsumentfokus
  • Behålla neutrala standarder istället för att utveckla branschspecifika

Vi vänder oss till företag, branschorganisationer, myndigheter, konsumentföreträdare, teknikleverantörer som arbetar med kundkontaktcenter.

Anmäl dig redan idag och var med och påverka framtidens standarder!

Talare

  • Tina Wahlroth, Föreningen Kontakta Sverige, ordförande i SIS/TK 503
  • Mia Lindberg, projektledare på SIS
  • Magnus Davidsson, sektionschef på SIS

Vill du ha mer information om arbetet är du välkommen att höra av dig till Mia Lindberg, SIS

Anmälan

 


Tid och plats

Datum:  5 november 2025

Tid: 15:00 - 16:00

Plats:  Digitalt 

Kostnadsfritt!

Anmälan

Mer om kommittén för kundkontaktcenter