Varukorg Minimera varukorgen
SEK SEK EUR EUR |
Rabatt | - EUR | - SEK |
Summa | EUR | SEK |
Frakt | EUR | SEK |
Moms | EUR | SEK |
Totalt | EUR | SEK |
Status: Gällande
I och med införandet av MDR och det som kallas UDI-systemet har digitalisering av spårbarhet av medicintekniska produkter blivit möjligt.
I dokumentet beskrivs hur man bygger upp en fungerande process för registrering av implantat, från beställning, leverans från tillverkaren, via godsmottagning, lager, handhållande på avdelning, användning i vårdsammanhang av vårdutförare, till utskrivning av patienten.
Enligt HSLF-FS 2021:52 Socialstyrelsens föreskrifter om användning av medicintekniska produkter i hälso- och sjukvården ska implantat som har tillförts till patienter kunna spåras.
Dokumentet ger ett stöd för att bygga en digitaliserad spårbarhetsprocess som kan användas nationellt. Därmed uppnås en bättre patientsäkerhet, effektivisering, hållbarhet och bra arbetsmiljö.
Denna process kan även användas till att återkalla felaktiga eller utgångna produkter till leverantör och för att spåra eventuella patienter som behöver följas upp för åtgärd efter användning av felaktig produkt.
Tanken är att också beskriva hur man informationsmässigt kan koppla ihop hela processen med journalsystem och kvalitetsregister, processen kan användas användas inom alla typer av vårdsammanhang (sluten, öppen, kommunal, hemsjukvård).
Med hjälp av den beskrivna processen i dokumentet kan man uppnå:
Språk: Svenska
Framtagen av: Spårbarhet i vårdprocesser, SIS/TK 334/AG 09
Internationell titel: Health informatics — Requirements and guidance for digital traceability in healthcare processes — Implants
Artikelnummer: STD-80041251
Utgåva: 1
Fastställd: 2023-02-23
Antal sidor: 24