Nyhet · 2022-09-05

Standarder viktiga för Nordic Biomarkers export

I onsdags, den 31 augusti, tog Nordic Biomarkers vd Rikard Rodén emot priset Årets exportsuccé 2022 av utrikeshandelsminister Anna Hallberg. Ett minst sagt tydligt kvitto på att företaget är på rätt väg.

H.K.H. Prins Daniel, vd Rikard Rodén och utrikeshandelsminister Anna Hallberg. Malin Walfridsson, R&D Director, upp till höger och nere till höger Karin Öhman, QA/RA Director.

Nordic Biomarker är ett lönsamt och ganska ungt svenskt företag med ett 80-tal anställda som nischar sig på medicinprodukter. Det handlar om diagnostik av blodsjukdomar, som blodpropp. Den sista augusti fick Nordic Biomarker en fin utmärkelse av regeringen, i form av Årets exportsuccé 2022. Priset delades ut av utrikeshandelsminister Anna Hallberg i närvaro av H.K.H. Prins Daniel. 

- Ända sedan företaget startades har export varit en väldigt viktig del då många av våra kunder finns utomlands. Idag exporterar vi ungefär 90 % av det vi tillverkar. Det här priset är väldigt värdefullt för oss och vi är superstolta över att vårt arbete uppmärksammas. Det säger Malin Walfridsson, forskningschef på Nordic Biomarker, när SIS pratar med henne dagen efter prisutdelningen.

Hon och kollegan Karin Öhman, som är chef för företagets arbete att följa regler och standarder, berättar att standarder utgör en viktig komponent i företagets resa.

- Vi började med ISO 13485, som är en viktig internationell och ganska generell standard för alla företag som arbetar inom vårt område. Den var också ett tydligt kundkrav, berättar Karin Öhman.

Därefter har Nordic Biomarker gått vidare med fler och fler och alltmer specifika standarder.

- Man kan säga att det har blivit mer på produktnivå. Ofta handlar det om lagkrav där vi enklare kan visa att vi följer lagen genom att hänvisa till att vi följer standarden: vi behöver inte uppfinna hjulet utan kan lita på att om vi följer standarden så följer vi lagen, säger Karin Öhman.

Men är det bara ett nödvändigt ont? Verkligen inte, betonar både Malin Walfridsson och Karin Öhman. De har gått flera kurser genom SIS och ser standardisering som ett viktigt sätt att förstå marknaden, att bygga nätverk och att efterleva alla de säkerhetskrav som finns inom deras område.

Nordic Biomarker säljer idag till många länder i hela världen. De största marknaderna är Kina och Europa. Företaget fortsätter att växa.

- Vi ser en stor potential i bland annat övriga Asien och i Sydamerika, säger Malin Walfridsson.


Får du vårt nyhetsbrev?

Håll dig uppdaterad kring nyheter och information inom ditt verksamhetsområde.

Vi skräddarsyr nyhetsbrevet efter de områden du är intresserad av. Nyhetsbrevet skickas ut sex gånger per år.