Nyhet · 2022-08-29

NCS Atlas reviderad – kompletterad med lågkulörta färger

För första gången på 18 år finns storsäljaren NCS Atlas i ny utgåva. Tack vare den har världens alla producenter, arkitekter och designers fått ytterligare 100 standardiserade färger att laborera med.

Det internationella färgsystemet NCS, Natural Color System, är en förhållandevis doldis bland svenska uppfinningar. Åtminstone jämfört med klassiker som kullagret, skiftnyckeln och mjölktetran. Däremot är den minst lika närvarande i vardagen. NCS standardfärger används nämligen för att fastställa den exakta nyansen på alltifrån varningsmärkningar, målarfärg och till och med svenska flaggans färger.

Standardiserade färger som håller

NCS Atlas innehåller ett urval standardiserade färger, som år efter år kan fastställas med exakthet. Det underlättar arbetet för producenter, arkitekter och andra världen över med behov av att kommunicera och säkerställa rätt färger.

– Med jämna mellanrum ser vi över om det finns behov av att komplettera med nya kulörer. Den här gången fann vi efter noggrann research att användarna har behov av fler neutrala, lätt tonade kulörer. Därför har atlasen reviderats och utökats med 100 nya kulörer, säger Ingela Koski-Vähälä på NCS Colour. 

Beställ ditt ex av NCS Atlas här!

En av de hundra nyanserna är den vita färg som alla svenska inredare känner som stockholmsvit. Eller rättare sagt, är det den ursprungliga varianten som återigen har blivit standard, efter att vid en större revidering av NCS Standardfärger och övergång från edition 1 till 2 tillfogats en gnutta mer gult och svart, än originalet. Spana in färgkoden NCS S 0601-Y om du vill se hur ’nygamla’ stockholmsvitt ser ut!

– Förutom möjligheten att kunna fastställa färger med exakthet, finns ett syfte med att inte låta standardfärgerna ligga alltför nära varandra. I den nya utgåvan av NCS Atlas 2050 finns förutom de 100 nya kulörerna tre nya sidor med alla neutrala lätt tonade kulörer samlade, vilket ger en bra översikt och gör det enkelt att jobba med dessa.

NCS är en viktig pusselbit i starka varumärken

I varumärkessammanhang är nyanser viktiga, eftersom de bidrar till att skapa igenkänning. Till exempel är det tack vare NCS som det är så lätt att känna igen ett IKEA-varuhus, oavsett om de står i Haparanda eller Jakarta.

– Vi hjälper producenter med att säkerställa färger på produkter och jobbar konstant med utveckling av lösningar kring NCS Standardfärger som hjälper dem att kommunicera dessa med sina kunder och användare, säger Ingela Koski-Vähälä.

Läs mer om arbetet i SIS kommitté 433 Färg och lack här!


Får du vårt nyhetsbrev?

Håll dig uppdaterad kring nyheter och information inom ditt verksamhetsområde.

Vi skräddarsyr nyhetsbrevet efter de områden du är intresserad av. Nyhetsbrevet skickas ut sex gånger per år.