Vad är ISO 9001?





Behöver du hjälp på vägen så finns vår kundtjänst till hands.


Ring oss på 08-555 523 10, så ser vi till
att du kommer i kontakt med rätt person.



Detta är ISO 9001


ISO 9001 är en ledningssystemstandard för kvalitetsprocesserna i ett företag eller en organisation. Det kan beröra allt från hur du svarar i telefon till hur du undviker driftsstörningar.
Ett ledningssystem beskriver hur du ständigt förbättrar och justerar din verksamhet för att möta kundernas behov.
 

ISO 9001 baseras på 7 principer:


• Kundfokus
• Ledarskap
• Medarbetarnas engagemang
• Processinriktning
• Förbättring
• Faktabaserade beslut
• Relationshantering

ISO 9001 används av företag i hela världen och i Sverige certifieras ett nytt företag varje dag. Vissa företag har till och med ledningssystem som krav för att göra affärer. Standarderna inom ISO 9001 används idag av många framgångsrika tjänste- och varuproducerande företag, och inom offentlig och ideell verksamhet.


ISO-certifiering


För att bli ISO-certifierad krävs först och främst ett ledningssystem och därefter att ditt företag uppfyller de krav som finns uppställda i den aktuella standarden.

Allt fler företag inser vikten av att vara ISO-certifierade. Certifieringen blir ett bevis på att ditt företags kvalitetsarbete faktiskt håller måttet. Det är också ett sätt att svara på krav från kunder och leverantörer.  

För vissa är det till och med en nödvändighet att vara certifierade för att överhuvudtaget få vara med i upphandlingar. Som kund till ett ISO-certifierat företag vet du också att det är ordning och reda på din samarbetspartner.


Tina Bohlin, Projektledare på SIS, berättar om standardiseirngen kring kvalitetsledning och nya ISO 9001.

Frågor och svar om ISO 9001  >>



Visa varukorgen Fortsätt handla 0
Varukorgen Stäng
Annonstext